• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2018.tde-15032018-085910
Document
Author
Full name
João Benedito dos Santos Junior
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 1998
Supervisor
Committee
Fortes, Renata Pontin de Mattos (President)
Nunes, Maria das Graças Volpe
Wazlawick, Raul Sidnei
Title in Portuguese
Documentos Estruturados para o Domínio de Aplicação Ensino: Modelagem, Autoria e Apresentação na WWW
Keywords in Portuguese
Não disponível
Abstract in Portuguese
A aplicação da informática na educação tem sido alvo de investigação devido à importância da exploração do uso da tecnologia nos processos de ensino e aprendizagem. Em adição, o uso da Internet tem se expandido em aplicações para o domínio ensino. Neste contexto, esta dissertação apresenta aspectos de projeto, especificação e implementação de um conjunto de ferramentas que auxiliam a autoria e disponibilização de material didático no ambiente World Wide Web (WWW). Como motivação, sistemas e aplicações recentes são apresentados e o modelo de hiperdocumentos atualmente utilizado na WWW é discutido. O Relationship Management Model (RMM) é então utilizado para a modelagem do conjunto de ferramentas de autoria. Como passo seguinte da modelagem, são discutidas as vantagens do uso fie SGML como uma técnica de especificação formal, e apresentadas as especificações para os documentos suportados pelas ferramentas de autoria. Após uma discussão sobre os aspectos da interação usuário-hipertexto, são apresentadas as ferramentas de autoria implementadas. Após uma discussão dos pontos fortes e fracos das ferramentas de autoria implementadas quando comparadas a um ambiente completo para autoria de material didático, são relatados os resultados de um experimento preliminar de usabilidade. Finalmente, são apresentados alguns projetos de pesquisa como continuidade do trabalho aqui reportado.
Title in English
Not available
Keywords in English
Not available
Abstract in English
The application of computer in education has been under investigation due the importance of exploiting such a technology in the teaching and learning processes. The wide spread use of Internet has expanded the interest in such application. In this context, this dissertation presents aspects of design, specification and implementation of a set of tools aimed at authoring and delivering didactic material in the World Wide Web environment (WWW). As motivation, recent systems and applications are presented and the model of the hyperdocuments currently used in the WWW is discussed. The Relationship Management Model (RMM) is then used to provide a design model for a set of authoring tools. As a follow up of the modeling step, the advantages of the use of SGML as a formal specification technique is discussed, and specifications for the documents supported by the authoring tools are presented. After a discussion on aspects of user-hypertext interaction, the authoring tools build are presented. After a discussion of the strengths and weakness of the tools when compared to a complete off-theshelf suit, results from a prelizninary usability experiment are reported. Finally, the several research projects under development as a continuity of the this work are presented.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-03-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.