• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2024.tde-15052024-083154
Document
Author
Full name
Luis Ricardo Raphael Gaiardo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2024
Supervisor
Committee
Dias, Ires (President)
Atique, Roberta Godoi Wik
Papani, Fabiana Magna Garcia
Zani, Sergio Luis
Title in Portuguese
Divisibilidade, uma atividade lúdica: O jogo "Avançando com o Resto"
Keywords in Portuguese
Divisão
Jogo
Resto
Abstract in Portuguese
A matemática é fundamental para o ser humano, ela se faz presente no dia a dia das pessoas, porém, mesmo sendo tão importante são muitos os que não gostam da mesma, talvez não goste porque não entende e através desse pensamento, buscou-se formas de tornar a matemática mais atraente para que se torne mais fácil de entender e aprender, pois o não saber pode gerar o não gostar e a partir do momento que o discente começa a entender ele automaticamente passa a gostar e se interessar cada vez mais. A inserção do lúdico foi um caminho encontrado para melhorar a aprendizagem e assim tornar a disciplina mais divertida sem perder o foco da matéria a ser ensinada. O jogo pode transformar a atividade aplicada numa atividade mais prazerosa de ser realizada e ao mesmo tempo em que se brinca, também se aprende e dessa forma o docente consegue atingir seu objetivo que é ensinar e o discente consegue aprender. A busca pela efetivação da aprendizagem é imprescindível, pois infelizmente os alunos estão a cada ano com uma defasagem descomunal e isso prejudica a sequência da disciplina que precisa ser desenvolvida com o educando, sendo assim a recuperação se torna frequente para que o aluno desenvolva o conhecimento necessário para o ciclo em que se encontra. Conhecer as quatro operações é importante para o dia a dia de uma pessoa e a dificuldade para realizar cálculos é impressionante, principalmente em relação à divisão, conhecer essas operações e seus passo a passo é imprescindível. Neste trabalho será realizado a análise da utilização do jogo avançando com o resto com a evolução da aprendizagem dos alunos e assim verificar se o lúdico pode ser eficaz como material de apoio durante a aula.
Title in English
Divisibility, a playful activity: The game "Advancing with the rest"
Keywords in English
Division
Game
Rest
Abstract in English
Mathematics is fundamental for human beings, it is present in peoples daily lives, however, even though it is so important, there are many who dont like it, perhaps they dont like it because they dont understand it and through this thought, ways were sought to make mathematics more attractive so that it becomes easier to understand and learn, as not knowing can lead to not liking it and from the moment the student begins to understand it, they automatically start to like it and become more and more interested. The inclusion of play was a way found to improve learning and thus make the subject more fun without losing focus on the subject to be taught. The game can transform the applied activity into a more pleasurable activity to be carried out and at the same time that one plays, one also learns and in this way the teacher can achieve his objective, which is to teach and the student can learn. The search for effective learning is essential, as unfortunately students lag behind each year enormously and this harms the sequence of the discipline that needs to be developed with the student, so recovery becomes frequent for the student to develop knowledge. necessary for the cycle you are in. Knowing the four operations is important for a persons daily life and the difficulty in carrying out calculations is impressive, especially in relation to division, knowing these operations and their step by step is essential. In this work, the analysis of the use of the game will be carried out, moving forward with the evolution of the students learning and thus verifying whether the game can be effective as support material during the class.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-05-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.