• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.1991.tde-02052024-145806
Document
Author
Full name
Maria Socorro dos Santos Aguiar
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 1991
Supervisor
Committee
Carvalho, Silvio Morato de
Pela, Irene Rosemir
Silva, Maria Thereza de Araujo
Title in Portuguese
Efeitos da administração periférica de substância P sobre a retenção da aprendizagem de diferentes respostas comportamentais em rato
Keywords in Portuguese
Comportamento animal
Memória
Neuropeptídeos
Ratos
Abstract in Portuguese
Existem evidências de que o neuropeptídeo Substância P (SP) cumpre um papel nos processos de aprendizagem e memória. Tem sido demonstrado que a sua administração pode facilitar ou causar efeitos amnésicos sobre a retenção da aprendizagem de diversas tarefas comportamentais, dependendo do sítio cerebral no qual ela for injetada. Os resultados do presente estudo indicam que a SP possui, também, influência sobre a aprendizagem e memória quando injetada perifericamente, por via intraperitoneal. Quando administrada imediatamente após o treino, na dose de 50 µg/kg, a SP foi capaz de facilitar a aprendizagem de tarefas de esquiva inibitória e habituação. Esses resultados estão de acordo com trabalhos citados na literatura, com relação aos efeitos da administração central e periférica de SP, e indicam que tais efeitos facilitadores não são devidos à uma ação a longo prazo desse peptídeo, uma vez que os animais que tiveram SP administrada 5 horas após o treino não tiveram sua performance facilitada quando testados 24 horas depois. Por outro lado, os resultados obtidos com a utilização de uma tarefa apetitivamente motivada não são consistentes com aqueles relatados previamente, sendo verificado um efeito amnésico da SP nas doses de 5.0, 100 e 250 µg/kg, quando administrada imediatamente após o treino, sendo que os resultados obtidos com a administração 5 horas após o treino replicaram aqueles obtidos com a habituação. Estes últimos resultados comtrapõem-se à Teoria Central do Reforço segundo a qual reforçadores positivos, apresentados após o treino, facilitam a aquisição e consolidação da aprendizagem.
Title in English
Effects of peripheral administration of substance P on retention of learning of different behavioral responses in rats
Keywords in English
Animal behavior
Memory
Neuropeptides
Rats
Abstract in English
There is evidence showing that the neuropeptide Substance P (SP) plays a role in learning and memory processes. It has been demonstrated that central administration of SP improve or impair the retention on teste performance of a number of tasks, depending on the brain site into which is injected. The results of the present study indicate that SP also has an influence on learning and memory as when injected peripherally via intraperitoneal. SP injected immediately after training, in a dose of 50 µg/kg, enhanced performance of inibitory avoidance and habituation tasks. These results are in agreement with results previously related with central and peripheral administration of SP, and indicate that the facilitatory effect of SP treatment on performance was not due to a long-lasting influence on performance 24 hours after training. The results obtained with the appetitive task are not consistent with those reported by other investigators, because we observed an amnesic effect with the doses of 50, 100 e 250 µg/kg of SP, administered immediately after the training. But the results obtained with administration 5 hours after the training are similar to those obtained with the habituation task. The last results are contrary to the Central Theory of Reinforcement, which is based on the assumption that learning should be improved as a result of reinforcement after training.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
000733606.pdf (4.13 Mbytes)
Publishing Date
2024-05-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.