• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.59.2010.tde-06112013-145638
Document
Author
Full name
Raquel Almeida de Castro
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2010
Supervisor
Committee
Santos, Manoel Antonio dos (President)
Amorim, Katia de Souza
Galera, Sueli Aparecida Frari
Gomes, Isabel Cristina
Peres, Rodrigo Sanches
Title in Portuguese
A transmissão intergeracional na perspectiva de famílias sociais de uma instituição de abrigamento
Keywords in Portuguese
abrigamento
Famílias sociais
mães sociais
parentalidade
transmissão intergeracional.
Abstract in Portuguese
A situação do abandono e as condições estruturais das organizações de abrigamento no Brasil são questões que têm suscitado atenção crescente, gerando intensos debates na contemporaneidade. O presente estudo focaliza o modelo de abrigamento organizado a partir de famílias sociais que acolhem crianças em situação de risco psicossocial, até que seja possível sua reintegração à família consanguínea ou adoção por família substituta. A proposta de abrigamento temporário não se cumpre na prática, uma vez que, para a maioria das crianças e adolescentes, essa medida se torna definitiva, até que completem sua maioridade legal, o que torna as famílias sociais substitutas suas únicas referências familiares, depois do rompimento dos vínculos afetivos com a família biológica. Este estudo teve por objetivo investigar os conteúdos da transmissão psíquica intersubjetiva presentes na díade mãe socialadolescente, no espaço familiar de abrigamento. Participaram do estudo mães sociais e seus filhos adolescentes, oriundos de uma organização não governamental, totalizando 24 participantes. Foi utilizada como proposta metodológica a análise do discurso realizada a partir das histórias de vidas relatadas pelos participantes da pesquisa. As entrevistas foram realizadas individualmente e foram audiogravadas. Para alcançar o objetivo, três eixos da teoria psicanalítica serviram como referência: a construção psicanalítica sobre a família, a compreensão do contexto institucional e a transmissão psíquica intersubjetiva. Os relatos possibilitaram a identificação das marcas emocionais do abandono, da construção da parentalidade, da compreensão dos conteúdos compartilhados pela instituição de abrigamento, das similaridades e diferenças entre mães sociais e adolescentes no que se refere aos mecanismos de defesa, interdições e vinculações estabelecidas. Os resultados indicaram que os vínculos construídos nas famílias sociais são marcados pela parcialidade, pelo pacto denegativo, pela violência e por interdições utilizadas para perpetuar a sua ordem interna e também a ordem institucional. Foi possível concluir que as relações familiares investigadas são marcadas por lacunas criadas, inicialmente, pela situação de abandono, perpetuação de padrões relacionais agressivos na família social constituída posteriormente e por mecanismos de defesa que, muitas vezes, dificultam ou impedem novas vinculações e o aprofundamento das relações sociais e consanguíneas.
Title in English
Intergenerational transmission from the perspective of social families of a housing institution.
Keywords in English
housing
intergenerational transmission
parenthood
social families
social mothers
Abstract in English
The situation of abandonment and the structural conditions of housing organizations in Brazil are issues that have attracted increasing attention, generating heated debates in contemporary times. The present study focuses on the housing model organized by social families, which house children at psychosocial risk until their reintegration into their consanguineous family or are adopted by a foster family. The proposal of temporary housing is not fulfilled in practice, as, for most children and adolescents, this measure becomes permanent until they complete their legal majority, which makes social families their only reference of family after breaking affective bonds with their biological family. The aim of this study was to investigate the contents of intersubjective psychic transmission present in the dyad social motheradolescent in the family environment of the housing organization. Subjects were social mothers and their teenage children from a non-governmental organization, totaling 24 participants. Discourse analysis was used as a methodological approach, and it was performed from the life stories reported by the participants. The interviews were conducted individually and were audio recorded. To reach the goal three axes of psychoanalytic theory were used as framework: the psychoanalytic construction of the family, understanding the institutional context and intersubjective psychic transmission. The reports permitted to identify the emotional scars of abandonment, the construction of parenting, understanding of the content shared in the housing institution, the similarities and differences between social mothers and adolescents with regard to the mechanisms of defense, interdiction and established attachments. The results indicated that attachments built in social families are marked by bias, by a denial pact, violence and interdictions used to perpetuate their internal order and also the institutional order. It was concluded that the investigated family relationships are marked by gaps initially created by the situation of abandonment, the perpetuation of patterns of aggressive relationships in the social family that is later comprised and defense mechanisms, which often hinder or prevent new attachments and the deepening of social and consanguineous relationships.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-02-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.