• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2018.tde-19012018-093114
Document
Author
Full name
Rejane Teodoro Guimarães
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2017
Supervisor
Committee
Lastória, Andrea Coelho (President)
Bezerra, Delma Rosa dos Santos
Dezan, Maria Dalva de Souza
Title in Portuguese
O ensino de geografia nos três primeiros anos do ensino fundamental: análise dos programas Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e do 'Ler e Escrever'
Keywords in Portuguese
Educação
Geografia Escolar
PNAIC
Programa Ler e Escrever
Três Primeiros Anos do Ensino Fundamental
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa investiga qual o lugar da Geografia nos currículos das escolas dos três primeiros anos do Ensino Fundamental no Brasil, buscando tecer um comparativo entre o PNAIC (Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa), da Secretaria de Educação Básica do Governo Federal e o programa Ler e Escrever, da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. A pesquisa aborda os anos iniciais do Ensino Fundamental por ser uma fase em que a Geografia costuma ser relegada a segundo plano havendo a priorização das disciplinas de Língua Portuguesa e Matemática. A abordagem metodológica escolhida é a análise documental com contornos qualitativos, o que possibilitou estabelecer paralelos entre os referidos programas, partindo dos documentos disponibilizados nos sítios dos referidos programas. O procedimento para levantamento de dados e a organização dos mesmos pauta-se na análise descritiva dos referidos documentos. Os resultados possibilitam ainda, discutir sobre as atuais políticas públicas para a educação dos anos iniciais no Brasil, identificando como a Geografia Escolar está presente e se esses programas. Para além, discutimos a importância da Geografia Escolar para o educando que começa a realizar a leitura da palavra escrita, de seu entorno e seu cotidiano e embasamo-nos em teóricos da área da Geografia Escolar como: Bitencourt, Callai, Cavalcânti, Pontuschka e Straforini
Title in English
The teaching of Geography on the first three years of Elementary School: an essay on government programs of Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa and Ler e Escrever
Keywords in English
Education
First three years Geografia Escolar
first three years of Brazilian Elementary School
Geography
Ler e Escrever program
PNAIC
Abstract in English
This essay researches what is the place of the Geography on the first three years of Brazilian Elementary School curriculum, building a comparative approach between PNAIC (Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa), a program of the Federal Government, and the Ler e Escrever, a program of State Government of São Paulo. The essay approaches the initial years of the Elementary School, through the period where Geography is sent to background and Portuguese Language and Mathematics are the main discipline of the curriculum. The chosen method is the qualitative documental analysis to raise parallels between both programs, using the published documents on their websites. The procedure to raise data and organize them is the documental descriptive analysis. Even more, the results give the possibility to discuss about the nowadays educational politics on early schooling in Brazil, identifying how is Geography being and if those government programs enables the students to reach the geographic knowledge. Furthermore, we discussed about the importance of the Scholar Geography to the student, who begins to read the written word, the surrounding and the daily life routine
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-04-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.