• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.59.2017.tde-03032017-090626
Document
Author
Full name
Felipe Pereira Sabino
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2016
Supervisor
Committee
Zerbini, Thaís (President)
Queiroga, Fabiana
Sticca, Marina Greghi
Title in Portuguese
Qualificação de funcionários de bibliotecas públicas do Estado de São Paulo: avaliação da transferência de treinamento
Keywords in Portuguese
transferência de treinamento no trabalho; reações ao curso; estratégia de aprendizagem.
treinamento à distância; avaliação
Abstract in Portuguese
As ações educacionais ofertadas em ambientes de trabalho buscam suprir uma demanda crescente para atender novas exigências de desenvolvimento de competências individuais e organizacionais em contextos de diferente natureza. A análise dos resultados produzidos e da eficácia desses eventos instrucionais é de fundamental importância para verificar se os trabalhadores alcançaram aprendizagem satisfatória e se estão conseguindo aplicar o que aprenderam nos locais de trabalho. Nesse sentido, a identificação e a avaliação de resultados produzidos por meio de relatos empíricos trariam contribuições significativas para suprir lacunas de pesquisa. Dessa forma, a presente pesquisa objetivou avaliar uma ação educacional ofertadas a distância, visando relacionar a transferência dos conhecimentos, habilidade e atitudes (CHAs) aprendidos para o ambiente de trabalho com as características da clientela (dados sociodemográficos, e Estratégias de aprendizagem) e às Reações ao curso. A organização parceira oferece um curso a distância para funcionários de bibliotecas públicas do estado de São Paulo. Para a coleta dos dados, foram aplicados virtualmente os questionários de Estratégias de aprendizagem, Reação aos procedimentos instrucionais, Reação ao desempenho do tutor, os quais, anteriormente à coleta de dados, sofreram modificações para se adequarem às especificidades do contexto no qual ele foi aplicado. Também foi feita a aplicação do instrumento Transferência de treinamento, que foi construído de acordo com os objetivos instrucionais do curso. Para constatar as evidências de validade do instrumento, foram realizadas análises exploratórias fatoriais (Principal Components e Principal Axis Factoring) e de consistência interna (Alfa de Cronbach). Todas as escalas são estaticamente válidas e confiáveis. Os resultados encontrados mostraram que os participantes, durante o curso, fizeram uso principalmente das estratégias de aprendizagem Busca de ajuda ao material didático, Controle da emoção e Controle da compreensão. Os participantes apresentaram, em sua maioria, reações positivas ao curso e foram capazes de transferir a maioria do conteúdo aprendido para o ambiente de trabalho. Análises complementares, realizadas por meio de Teste T e ANOVA, não apresentaram resultados significativas. Em contrapartida, as análises de correlação mostraram uma correlação positiva entre a Reação aos procedimentos instrucionais e a Transferência de treinamento. Tais achados mostram a importância das Estratégias de aprendizagem para cursos dessa natureza. E apontam a Reação aos procedimentos instrucionais como variável relevante para a ocorrência da Transferência de treinamento. Mais estudos são necessários para sistematizar conhecimentos sobre Transferência de treinamento em organizações públicas e ampliar as discussões acerca da eficácia e aplicabilidade da modalidade EAD.
Title in English
Qualification of public libraries employees from state of São Paulo: Transfer of training evaluation.
Keywords in English
Distance training; evaluation; training transfer in workplace; reactions to the course; learning strategies.
Abstract in English
The educational actions offered in work environments seek to fulfill a growing demand for development of new individual and organizational skills in distinct contexts. The analysis of results and effectiveness of instructional events is relevant in order to verify how much the workers learned and if they are able to apply the acquired knowledge at the workplace. Respecting this, the evaluation and identification of the results obtained by research reports yielded relevant contributions to fill the research gaps. Thus, the present research aimed to evaluate distance educational actions, seeking to link the transfer of acquired knowledge, skills and attitudes to the workplace with the characteristics of the clients (sociodemographic data and Learning Strategies) and Reactions to the course. The partner organization offers a distance course to employees of public libraries of the state of São Paulo. The data was collect through Learning Strategies, Reaction to the instructional procedures and Reaction to the tutor performance forms applied virtually and adapted to the context of this research. The Transfer of Training instrument was also applied and built according to the instructional objectives of the course. In order to find the evidences to validate the instrument, factorial exploratory (Principal Components and Principal Axis Factoring) and intern consistency (Cronbachs Alpha) analysis were made. All the scales are statically valid and reliable. The results showed that the Learning Strategies mainly used by the students during the course was Help search to the courseware, Emotional control and Understanding control. The participants presented mostly positive reactions to the course and were able to transfer most of the content to the workplace. Complementary analysis made with Students T-Test and ANOVA did not show relevant results. Correlation analysis was positive in relating Reaction to the instructional procedures and Transfer of training. This findings show the relevance of the Learning Strategies to this type of course and point the Reaction to the instructional procedures as a relevant variable to Transfer of training. Further studies are needed to systematize the knowledge about Transfer of Training and public organizations and extend the discussion about effectiveness and applicability of Distance Education (DE).
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Dissertacao.pdf (2.66 Mbytes)
Publishing Date
2017-05-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.