• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2019.tde-07022019-160605
Document
Author
Full name
Francine Belotti da Silva Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2018
Supervisor
Committee
Linhares, Maria Beatriz Martins (President)
Altafim, Elisa Rachel Pisani
Padovani, Flávia Helena Pereira
Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim
Title in Portuguese
Intervenção preventiva em práticas educativas parentais aplicada a mães de crianças nascidas pré-termo na primeira infância
Keywords in Portuguese
Comportamento
Práticas parentais
Prematuridade
Prevenção
Programa de intervenção
Abstract in Portuguese
O presente estudo teve por objetivo avaliar a efetividade do Programa ACT - Para educar crianças em ambientes seguros, em amostras de mães de crianças nascidas pré-termo em condição de vulnerabilidade, em relação às práticas educativas das mães e aos comportamentos das crianças. Participaram do estudo 30 mães de crianças nascidas pré-termo com idade entre um e sete anos. Além das mães, mais 30 cuidadores participaram da pesquisa, respondendo a um questionário sobre o comportamento da criança. As mães passaram pela intervenção do Programa ACT, que é um programa de prevenção universal da APA para fortalecimento de práticas educativas positivas, redução de violência intrafamiliar contra crianças e redução de problemas emocionais e de comportamento das crianças, com avaliações pré- e pós-intervenção. As práticas educativas maternas foram avaliadas pela escala que consta no próprio programa ACT e pelo PAFAS- Parenting and Families Adjustment Scales. Os indicadores emocionais e de comportamento das crianças foram medidos a partir da percepção das mães e de outro cuidador, avaliados pelo SDQ - Strengths and Difficulties Questionnaire. O temperamento materno também foi avaliado pelo ATQ - Adult Temperament Questionnaire. Os dados foram processados pelo Statistical Package for Social Sciences (SPSS, versão 25.0), a partir de análises de estatística descritiva e inferenciais de comparação intra-grupo (pré- e pós-intervenção), por meio de testes não-paramétricos (teste de Wilcoxon). Em todas as análises o nível de significância adotado foi de 5%. Os resultados mostraram que, na percepção das mães, houve melhora nos fatores de Comunicação e Regulação Emocional e Comportamental, medidos pela Escala ACT, e melhora na Consistência Parental, Encorajamento Positivo e Ajustamento parental, e diminuição do uso de Práticas Coercitivas, avaliados pela escala PAFAS, no momento pósintervenção em relação ao momento pré-intervenção. Quanto aos indicadores de dificuldades e capacidades de comportamento das crianças, medidos pelo SDQ, houve mudanças estatisticamente significativas no total de dificuldades, e nas subescalas sintomas emocionais, problemas de conduta e problemas de relacionamento com os colegas, com diminuição desses comportamentos, além de melhora no comportamento pró-social na percepção das mães. Na percepção do outro cuidador, as crianças tiveram a maioria dos comportamentos classificados como normal no total de dificuldades e na maioria das subescalas tanto no momento préquanto no momento pós-intervenção, não havendo diferenças significativas entre os dois momentos. Conclui-se que o Programa ACT foi efetivo na modificação das práticas parentais e redução de dificuldades de comportamentos das crianças, na percepão das mães. Evidenciase a importância de programas de práticas educativas para pais e cuidadores de crianças nascidas pré-termo, o que pode ajudá-los a atuarem como correguladores do comportamento das crianças, contribuindo no seu processo de autorregulação. Desta forma, auxilia na prevenção de problemas de comportamento nas crianças, o que mostra a relevância desse tipo de intervenção como fator de proteção ao desenvolvimento das crianças em condição de vulnerabilidade
Title in English
Preventive intervention in parental practices applied to mothers of preterm infants in early childhood
Keywords in English
Behavior
Intervention program
Parental practices
Prematurity
Prevention
Abstract in English
The aim of the present study was to examine the effectiveness of the ACT - Rasing Safe Kids Program to improve parental practices in mothers of preterm infants at 1-7 years of age in vulnerable conditions, assessing the mother's parental practices and child behavior outcomes. The sample comprised 30 young adult mothers of preterm infants at 1-7 years and another 30 child's family caregivers (predominantly, the fathers), who participated only answering the child behavior questionnaire. Mothers were submited to the ACT Program intervention, which is a universal APA prevention program to strengthen positive parenting practices, reduce intrafamily violence against children, and reduce children's emotional and behavioral problems. The mothers answered the ACT Questionnaire and the Parenting and Family Adjustment Scale (PAFAS) for parental practices assessment. The mothers and another informant caregivers answered the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), for child behavior assessment. All evaluations were performed at pre- and post- ACT intervention. The maternal temperament was also evaluated by the ATQ - Adult Temperament Questionnaire. The data were processed by the Statistical Package for Social Sciences (SPSS, version 25.0), using descriptive statistics and inferences of intra-group comparison (pre- and postintervention), using Wilcoxon non-parametric tests). The level of significance was 5%.The results showed that, in the mothers' perception, there was an improvement in Communication and Emotional/ Behavioral Regulation, assessed by ACT Scale, and an improvement in Parental Consistency, Positive Encouragement and Parental Adjustment, and a decrease in the use of Coercive Practices assessed by the scale PAFAS, post-intervention in comparison to the pre-intervention. In SDQ evaluation there were statistically significant changes in the total of difficulties, and in the subscales emotional symptoms, conduct problems and problems of relationship with colleagues, with decrease of these behaviors, besides improvement in the pro-social behavior in the mothers' perception. In perception of another caregivers, child was classified as normal in the most of behavioral assessment in the pre-and post- intervention moment; thus, there was no statistically significant differences within moments. It was concluded that the ACT Program was effective in modifying parental practices and reducing the difficulties of children's behaviors in the mothers' perception. The importance of programs of parental practices for parents and caregivers of preterm infants is highlighted, which can help them act as a corregulator of children's behavior, contributing to their self-regulation process. In this way, it aids in the prevention of behavioral problems in children, which shows the relevance of this type of intervention as a protective factor for the development of children in vulnerable conditions
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-03-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.