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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.6.2020.tde-08042020-102553
Document
Author
Full name
Renato Rocha Lieber
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1998
Supervisor
Committee
Colacioppo, Sérgio (President)
Fischer, Frida Marina
Nunes, Everardo Duarte
Silva, Edith Seligmann
Tambellini, Anamaria Testa
Title in Portuguese
Teoria e metateoria na investigação da causalidade: o caso do acidente de trabalho
Keywords in Portuguese
Acidente
Aristóteles
Causalidade
Mito
Nietzsche
Petroquímica
Trabalho
Abstract in Portuguese
O acidente no trabalho (AT) continua sendo um importante problema de saúde pública no Brasil e no mundo. As freqüentes campanhas promovidas no país e pelas organizações internacionais mostram que o problema envolve preocupação crescente, principalmente em decorrência das novas formas de organização mundial do trabalho. A melhoria desse quadro depende de medidas de intervenção e existe um amplo consenso que estas decorrem do estabelecimento das causas do AT. Contudo, os métodos em uso para investigação dessas causas têm mostrado um consenso controverso sobre a sua natureza (predomínio dos fatores humanos). As argumentações colocadas nessa controvérsia atêm-se às refutações dos resultados em contrário, conforme as teorias e métodos de investigação, sem questionar nenhum dos pressupostos assumidos e limitando o entendimento possível. Com isso, colocou-se como problema de pesquisa a necessidade de revisão crítica dessas teorias e métodos, tanto em relação aos seus pressupostos, como em relação às suas possibilidades de configuração das condições empíricas. Para essa revisão crítica tomou-se como referencial teórico o pensamento de F. Nietzsche (1844-1900) relativo aos conceitos de ordem, causa, livre-arbítrio e ascetismo. As diferentes proposições de causalidade no AT foram revistas e confrontadas com resultados empíricos colhidos entre trabalhadores acidentados e não acidentados em 4 empresas do setor petroquímico. Para cada proposta de causalidade de AT foram estabelecidos os seus pressupostos metateóricos (ontológicos, lógicos e epistemológicos). Os resultados foram apresentados em 3 perspectivas diferentes de causalidade (tecnológica, não-científica e racionalista clássica). A perspectiva tecnológica analisou 17 proposições teóricas e 17 métodos de investigação diferentes. A perspectiva não-científica examinou a forma de inferência causal no AT conforme o pensamento primitivo. A perspectiva racionalista clássica examinou o mesmo problema sob a concepção aristotélica de causa. Ficou demonstrado que as teorias e métodos de investigação estudados têm pouca diferença nos pressupostos. A maioria converge no realismo. Todas compartilham várias contradições, tanto a nível interno como externo. A falta de rigor científico na prática da perspectiva tecnológica aproxima o seu processo heuristico daqueles observados na prática não-científica (mágico-supersticioso e mítico- religioso). As concepções aristotélicas tem sido usadas de forma intuitiva e incompleta. Pelas 3 perspectivas analisadas pôde-se concluir que (a) teorias e métodos de investigação da causalidade de AT examinados estão voltados à viabilização das condições perigosas de trabalho; (b) teorias e métodos sustentam-se no ideal ascético, promovem a disciplina e inviabilizam a redução do sofrimento; (c) para tanto, a causalidade do AT é construída sob um referencial mítico que fomenta a indistinção entre causa, culpa e responsabilidade; (d) embora se disponha de um grande número de teorias, essas diferem pouco nos seus pressupostos; (e) a falta de teorias sob novos pressupostos e dos respectivos métodos contribui para a falta de transformações e para o não atendimento das aspirações coletivas por equidade e justiça. (507 ref., 345 pag., 20 tab., 19 fig.).
Title in English
Theory and metatheory on causality investigation: the work accident matter
Keywords in English
Accident
Aristotle
Causality
Myth
Nietzsche
Petrochemical
Work
Abstract in English
Work accidents (WA) are still an important public health problem in Brazil and in the world. The frequent campaigns promoted in the country and by international organizations show that the problem involves increasing consideration, specially because of the new ways of work organization at world. The improvement of this situation is subordinated to intervention measures and there is a plentiful agreement that these measures derive from the establishment of WA causes. However, the methods used to investigate these causes have shown a controversial agreement about their nature (human factors predominancy). The argumentation appointed on this controversy is fixed on contrary results refutation, in conformity with selected theories and methods of investigation, with no questioning any of the assumed presumptions and limiting the possible understanding. This picture configures, as a problem, the necessity of a critical revision of these theories and methods, in relation to their presumptions and also in relation to their possibilities of empirical conditions configuration. The conception of order, cause, free-will and asceticism from F. Nietzsche (1844-1900) was used as theoretical reference of meaning to this criticai revision. The several proposals of W A causality were reviewed and faced to empirical results obtained among workers victims and not victims of accidents in 4 petrochemical enterprises. Each proposal of WA causality were analysed and fitted according "metatheoretical" presumptions (ontological, logical and epistemological). The results were presented in 3 different perspective of causality (technological, non-scientific and classical- rationalist.) At the technological perspective were analysed 17 theoretical propositions and 17 different investigation methods. At the non-scientific perspective it was examined the WA causal inference according to the primitive thought. The classical-rationalist perspective examined the same problem under the aristotelian conception of cause. It was demonstrated that theories and methods studied have few differences in their presumptions. The majority converges on realism philosophical system. All share many contradictions internally and externally. The lack of scientific strictness at the technological perspective practice approaches its heuristic process from those observed at the non-scientific practice (magic-superstitious and mythical-religious). The aristotelian conceptions have been used in an intuitive and incomplete way. From the 3 perspectives analysed it can be concluded that (a) the theories and methods to investigate WA causality, examined in this study, are turned to make possible the dangerous conditions at work; (b) theory and methods sustain themselves at the ascetical ideal, promote the discipline and difficult the suffering reduction; (c) the WA causality is constructed under a mythical reference that doesn't stimulate the discrimination among cause, fault and responsibility; (d) although it has a great number of theories, they have few differences in their presumptions; (e) the lack of theories under new presumptions and their respective methods contributes to the absence of transformations and to disregard the collective aspirations for equity and justice in this area. (507 ref., 345 pag., 20 tab., 19 fig.).
 
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DR_352_Lieber_1998.pdf (21.25 Mbytes)
Publishing Date
2020-04-08
 
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