• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.6.2011.tde-29112011-162408
Document
Author
Full name
Sonia Maria Viggiani Coutinho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Malheiros, Tadeu Fabrício (President)
Barrientos, Oscar Orlando Parra
Fernandes, Valdir
Pacheco, Roberto Carlos dos Santos
Philippi Junior, Arlindo
Title in Portuguese
Redes acadêmicas para pesquisa e capacitação em meio ambiente e desenvolvimento sustentável
Keywords in Portuguese
Desenvolvimento Sustentável
Meio Ambiente
Políticas Pública
Redes de Pesquisa
Abstract in Portuguese
A Agenda 21 Global atenta para o importante papel da academia enquanto produtora do conhecimento científico sugere, entre seus objetivos, o aumento do número de programas interdisciplinares de pesquisa e a expansão de redes de informação científica e tecnológicas regionais e mundiais. Assim, em um mundo extremamente globalizado a estruturação de grupos de pesquisa e redes torna-se necessária, surgindo como um espaço institucional, tendo como objetivos o ensino e a pesquisa para o aprofundamento das ciências, fortalecendo a ligação entre a academia e a sociedade. O Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), que é uma agência de fomento à pesquisa Científica e Tecnológica e à formação de recursos humanos do Ministério da Ciência e Tecnologia (MCT), acreditando no espaço que os grupos de pesquisa ocupam no país, desenvolveu, a partir de 1992, um Diretório dos Grupos de Pesquisa existentes no Brasil. Alguns destes grupos de pesquisa possuem, embora não formalmente, modelo de rede, abrangendo várias instituições de pesquisa ou pesquisadores voltados para um objetivo comum. Este cenário enseja a reflexão acerca da importância de avaliar o potencial destes grupos cadastrados no DGP/CNPq em influenciar na formulação e implementação de políticas públicas ambientais. Para isso foi utilizada pesquisa exploratória que envolveu revisão bibliográfica, lições aprendidas pela prática empírica da autora na coordenação da rede SIADES e um aprofundamento da investigação tendo por objeto os grupos de pesquisa cadastrados no DGP/CNPq. Entre os resultados permite-se afirmar que foi possível, a partir da literatura e da pesquisa com os grupos, identificar-se fatores chave para fortalecimento de influência em políticas públicas. Entre esses se destacam, de forma positiva, avanços no fortalecimento da discussão política, interação entre os membros dos grupos e abordagens mais interdisciplinares. Porém, os grupos ainda possuem dificuldades na utilização de ferramentas de comunicação mais eficientes para o trabalho em rede e para atingir o formulador de políticas públicas; no acesso a fundos de financiamento das agências de fomento e nos critérios para se integrar os grupos
Title in English
Academic networks for environmental and sustainable development research and training.
Keywords in English
Environment
Public Policy
Research Networks
Sustainable Development
Abstract in English
The Global Agenda 21 in its various chapters, attends to the important role of academic world as a producer of scientific knowledge, and suggests, among its objectives, an increase in the number of interdisciplinary research programs and the expansion of scientific information and regional or global technological networks. Thus, in an extremely globalized world, the organization of research groups and networks becomes necessary, emerging as an institutional space, aiming at teaching and research to promote science, enabling the connection between the university and the society. The National Council for Scientific and Technological Development, which is the national funding agency for research in science and technology and capacity building of human resources of the Ministry of Science and Technology, understanding the role that research groups play in the country, has developed since 1992 a Directory of Research Groups. Some of these research groups have, though not formally, the network model, including various research institutions or researchers toward a common goal. This scenario gives rise to reflection on the importance of assessing the potential of these groups registered in the DGP/CNPq in influencing the formulation and implementation of environmental public policies. For this it was carried out an exploratory research involving literature search, and a further investigation within the research groups registered in the DGP/CNPq. Among the results it can be stated that it was possible, from the literature and research with the groups, to identify key factors for strengthening influence on public policy. Among these, it stands out in a positive way the progress in strengthening the political discussion, interaction among group members and more interdisciplinary approaches. However, groups still have difficulties in using more effective communication tools for networking and for reaching the public policy makers, in accessing funds to support research and the criteria to join the groups
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
SoniaCoutinho.pdf (4.05 Mbytes)
Publishing Date
2011-12-08
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2019. All rights reserved.