• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.6.2015.tde-27042015-115532
Document
Author
Full name
Marisa Augusta Trinca
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Pereira, Isabel Maria Teixeira Bicudo (President)
Guazzelli, Maria Elisabete
Pelicioni, Maria Cecilia Focesi
Vezza, Flora Maria Gomide
Zombini, Edson Vanderlei
Title in Portuguese
Educação e promoção da saúde na perspectiva do cuidador da criança asmática
Keywords in Portuguese
Asma
Cuidador
Cuidados
Educação e Promoção da Saúde
Abstract in Portuguese
Introdução - A asma é provavelmente a enfermidade humana da antiguidade mais frequentemente discutida, e a morbidade associada a ela tem despertado o interesse de pesquisadores de várias áreas. Percebe-se atualmente que tem sido realizados -la de modo eficiente. Torna-se cada vez mais importante desenvolver também trabalhos que estimulem o conhecimento sobre a doença e sua prevenção, bem como saber como os cuidadores familiares e os profissionais de saúde que atendem aos portadores de asma avaliam e tratam a interferência dessa patologia no cotidiano familiar de seus pacientes. Objetivo - Investigar a dinâmica que rege a rotina do cuidador da criança asmática. Método - Utilizou-se metodologia qualitativa e três instrumentos de pesquisa: observação, entrevista e fotografia, sendo que o material coletado foi analisado por meio do Método de Análise de Conteúdo, proposto por Laurence Bardin. Resultados Os cuidadores entrevistados referiram que a convivência familiar com a criança asmática é por vezes difícil pelas limitações que a doença impõe e pela inconstância das crises que exige uma observação constante, gerando cansaço, noites sem dormir, frequência a serviços de emergência e internações, onde nem sempre eram bem atendidos, levando a sentimentos de impotência e de sofrimento. Citaram a preocupação com os cuidados referentes a alimentação, medicação, controle ambiental e também com as inúmeras recomendações médicas. Relataram dificuldades em se desfazer de coisas que gostavam como cortinas, tapetes, bichos de pelúcia e animais domésticos para promover o controle da doença. Conclusão - Os cuidadores em parceria com os profissionais de saúde mobilizados para obtenção do controle da asma por meio da atenção ambulatorial, conseguiram reduzir a busca por atendimento no pronto-socorro e as hospitalizações. Aprenderam a enfrentar o problema, entendendo a doença, reconhecendo e não subestimando os sinais e sintomas e organizando um plano de ação para as fases de manutenção e de crise da asma. Enfim, a realidade vivida pelos familiares é bastante influenciada pela existência da doença, no entanto o seu controle é possível e tratando-se de crianças, o papel do cuidador é indispensável neste sentido. Deste modo, a equipe de saúde bem preparada poderá contribuir efetivamente para que ocorra o controle da asma.
Title in English
Education and health promotion in asthmatic children caregiver's perspective
Keywords in English
Asthma
Care
Caregiver
Health Promotion Education
Abstract in English
Introduction - Asthma is probably the human disease from antiquity most often discussed, and the death rate associated with it has attracted the interest of researchers from many areas. Currently numerous works are being conducted on how to control it effectively. It is also important to develop studies that will stimulate knowledge about the disease and its prevention by investigating how the caregivers and health professionals who treat and evaluate patients with asthma act within the daily routine of their patients. Objective - To investigate the dynamics that govern the routine of caregivers of asthmatic children. Methodology - Qualitative methodology and three research instruments were used: observation, semi-structured interview and photography. The material collected was analyzed with the Content Analysis Method proposed by Laurence Bardin. Results - Caregivers reported that family life with asthmatic children is sometimes difficult due to the limitations imposed by the disease and because of the unpredictability of the asthma attacks, requiring constant observation and resulting in fatigue, sleepless nights, frequent visits to emergency rooms and stays in hospitals, where they were not always well attended, all this leading to feelings of helplessness and suffering. The caregivers also mentioned concern about nutrition, medication and environment control, as well as with the countless medical recommendations that they receive. They struggled with the need to part with things that they enjoyed, such as curtains, carpets, stuffed animals and pets. Conclusion - Caregivers in partnership with health professionals focused to achieve control of asthma through outpatient care managed to reduce the need for emergency room visits and hospitalizations. They learned to deal with the problem, understanding the disease, recognizing the symptoms and signs instead of underestimating them and organizing action plans for both maintenance and crisis stages. In conclusion, the reality experienced by family members of an asthmatic child is strongly influenced by the presence of the disease, but keeping it in check is possible and in the case of children the caregiver's role is essential. Therefore a knowledgeable healthcare team can effectively contribute for asthma control.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-05-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.