• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.71.2022.tde-17022023-153451
Document
Author
Full name
Maurício André da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Vasconcellos, Camilo de Mello (President)
Cabral, Mariana Petry
Py-Daniel, Anne Rapp
Silva, Bruno Sanches Ranzani da
Silva, Fabiola Andrea
Title in Portuguese
Abordagens educacionais para uma arqueologia parente com comunidades tradicionais da RDS Amanã e da FLONA Tefé, Amazonas
Keywords in Portuguese
arqueologia amazônica
arqueologia parente
colaboração
comunidades tradicionais
educação patrimonial
Abstract in Portuguese
Esta tese tem como objetivo compreender o papel da socialização do patrimônio arqueológico com comunidades tradicionais inseridas em Unidades de Conservação de Uso Sustentável na Amazônia. Foram desenvolvidas ações com as comunidades de Boa Esperança, na Reserva de Desenvolvimento Sustentável Amanã (RDS Amanã), e de Tauary, na Floresta Nacional de Tefé (FLONA Tefé),ambas no Médio Solimões, estado do Amazonas. Foram realizadas escutas das histórias de vida de lideranças mais velhas, de professores/as e jovens, marcadas por um hibridismo entre a educação, a etnografia arqueológica e a história oral em decorrência da localização desta pesquisa na fronteira desses campos disciplinares. Também foram desenvolvidas práticas de educação patrimonial nas localidades, uma demanda constante e antiga das famílias e das escolas. Devido à organização de base comunitária das famílias, ao papel das relações de compadrio e ajuda mútua que mudaram suas histórias de vida, existe uma forte gramática local, que convida para a realização das pesquisas de forma colaborativa. Dessa forma, por meio dos aprendizados com as famílias, são apresentados alguns caminhos para uma tradução possível da arqueologia colaborativa, como uma arqueologia parente, que tem em sua centralidade a dialogia inerente aos trabalhos educativos. As ações de socialização se diluem nessa abordagem, pois são constitutivas de qualquer arqueologia realizada com essas comunidades. Também é favorecida a produção de histórias não lineares correlacionada às concepções e às memórias locais da materialidade com o tempo da história de longa duração indígena produzida pela arqueologia. Como resultado, é indicado o impacto latente de nossas práticas junto às famílias, o que faz emergir um rico contexto para a continuidade dos trabalhos, especialmente nessa perspectiva de se tornar parente. Também é discutido o contexto propício para a criação de museus comunitários, os quais podem contribuir para o gerenciamento dos referenciais culturais locais e para a gestão do patrimônio arqueológico, compreendido como um meio e não um fim em si mesmo.
Title in English
Educational approaches to a relative archeology with traditional communities of RDS Amanã and FLONA Tefe, Amazonas.
Keywords in English
Amazonian archaeology
collaboration, traditional communities
heritage education
kin-making archaeology
Abstract in English
The aim of this thesis is to understand the role of socialisation of archaeological heritage with traditional communities living in Sustainable Use Conservation Units in Amazonia. The study developed actions with the communities of Boa Esperança, in the Amanã Sustainable Development Reserve (RDS Amanã), and Tauary, in the Tefé Natural Forest (FLONA Tefé), both located on the Middle River Solimões, Amazonas state, Brazil. By listening to the life stories of older leaders, teachers and young people, it represents a hybrid between education, archaeological ethnography and oral history, occupying a place at the frontier of these disciplines. The study also develops practices of heritage education in these communities, responding to a constant, already present demand of the families and schools. Due to the community-based organisation of the families, and the role of kinship and mutual help that affect peoples life stories, there exists a strong local grammar which invites the development of collaborative research. In this way, by means of learning with the families, the study presents some avenues for a possible translation of collaborative archaeology to a kin-making archaeology centred on the inherent dialogue with educational work. The actions of socialisation are diluted in this approach, since they constitute all the archaeological work carried out with these communities. Also favoured is the production of non-linear histories which correlate the conceptions and local memories of materiality with the timeframe of long-term indigenous history produced by archaeology. A result of the study is the latent impact of our practices with the families, and the emergence of a rich context for the continuity of this work, especially within the perspective of becoming kin. It also discusses the favourable context for the creation of community museums, which can contribute towards managing local cultural references and to heritage management, understood as a means and not an end as of itself.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-04-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.