• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2007.tde-12032010-135835
Document
Auteur
Nom complet
Maíra Muhringer Volpe
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2007
Directeur
Jury
Cardoso, Irene de Arruda Ribeiro (Président)
Carvalho, José Sergio Fonseca de
Garcia, Sylvia Gemignani
Titre en portugais
S.O.S. - família e escola. Um estudo sobre a mediação dos 'especialistas da subjetividade' no processo educativo
Mots-clés en portugais
Discurso
Escola.
Especialista
Família
Meios de comunicação
Resumé en portugais
O principal objetivo desta dissertação de Mestrado em Sociologia foi investigar a mediação dos "especialistas da subjetividade", tal como foram concebidos neste estudo, na relação entre pais e filhos e entre professores e alunos. O objeto da análise foram as produções de Rosely Sayão, Tania Zagury e Içami Tiba. A montagem de três recortes, elaborados a partir de outros contextos históricos brasileiros, recuperou a relação mediada pelo discurso científico-especializado entre os membros da família e entre os da escola, e permitiu o confronto com um novo tipo de mediação exercida na contemporaneidade. Assim, embora haja uma permanência no tempo desta relação mediada no processo educativo, ela assume contornos inéditos na sociedade atual, pois o "especialista" é imerso na lógica do planejamento de mercado, do marketing, da produção em larga escala e da circulação nos diferentes meios de comunicação. Tal "especialista" ganha, então, os contornos do "especialista da subjetividade".
Titre en anglais
S.O.S. - Family and school a study on the mediation of the "experts of the subjectivity " no educational process.
Mots-clés en anglais
Expert
Family
Media
School
Speech
Resumé en anglais
The main objective of this Sociology Master's Dissertation was to investigate the mediation of the "subjectivity specialists" - as conceived in this study - on the relation between parents and their children as well as between teachers and their students. The object of this analysis were the works of Rosely Sayão, Tania Zagury and Içami Tiba. The construction of three cuts, elaborated from another Brazilian historical contexts, recalled the mediated relation by the scientific-specialised discourse between the family members and between the school members, and allowed the confrontation with a new kind of mediation exerted in contemporaneity. So, although there is a permanence in time of this mediated relation at the educative process, it assumes unedited contours on contemporary society, because the "specialist" is immersed in the market, marketing, large scale production logic and circulation on the different means of communication planning. Such "specialist" acquires so, the contours of the "subjectivity specialist".
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2010-03-12
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.