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Tese de Doutorado
DOI
10.11606/T.8.2010.tde-22032010-124946
Documento
Autor
Nome completo
Marilia Batista Cota Pacheco
E-mail
Unidade da USP
Área do Conhecimento
Data de Defesa
Imprenta
São Paulo, 2009
Orientador
Banca examinadora
Suzuki, Marcio (Presidente)
Brandão, Eduardo
Cacciola, Maria Lucia Mello de Oliveira
Cecchinato, Giorgia
Disselkoen, Hugo Renato Ochoa
Título em português
O absoluto em mim e contra mim -  Sobre a dialética da imaginação em Schelling: efetividade e ideal da razão
Palavras-chave em português
Absoluto
Dialética
Ideal da razão
Identidade
Imaginação
Schelling
Sistema
Resumo em português
Através da noção de Abfall, de Schelling, apresentada no texto Filosofia e Religião (1804), esta tese procura mostrar a integralidade da fundamentação objetiva para a reconstrução do mundo ideal, ou do ideal da razão enquanto organismo vivo. Para tanto, num primeiro momento, reconstruiremos o caminho para o Sistema do Idealismo Transcendental e, com isso, apresentaremos a dialética da imaginação como forma sistemática do Eu enquanto princípio. Num segundo momento, mostraremos como essa forma sistemática é ampliada enquanto princípio ou como uma forma formante de sujeito e objeto no Absoluto. Num terceiro e conclusivo momento, mostraremos a fundamentação da essência da identidade alma-Absoluto na intuição intelectual, entendida como princípio e conhecimento que supera infinitamente toda determinação conceitual e, ao mesmo tempo, efetiva o princípio transcendental e a causa imanente da equipossibilidade volitiva e cognitiva do puro sujeitoobjeto.
Título em inglês
The absolute inside me and against me - On Schellings dialectics of imagination: reality and ideal of reason
Palavras-chave em inglês
Absolute
Dialectics
Ideal of reason
Identity
Imagination
Schelling
System
Resumo em inglês
Through Schellings notion of Abfall as presented in Philosophy and Religion (1804), this thesis seeks to show the integrality of the objective foundation of the ideal world's reconstruction or of the ideal of reason as a living organism, so that the finite, as it exists in the limitated and temporal world, presents itself in a way somehow infinite. It aims at the difficult that pervades the author's whole philosophy of identity: the problem of the sense of finitude and time sense in a philosophy where the Absolute does not go out of itself. Our thesis is that: if the reason ideal is the most distant of what can be determined, and if it realises itself just in individuo, then such realization is necessarily something universal in two vectors of only one action: on the one hand ideas are determined in individuo if and only if in the unity of the ideal of reason; on the other hand, ideas are determined in individuo by absolute freedom, because the Absolute refers to the producing individual through the eternal concept of individual; in other words, through the soul understood as a Potenz, that is protected inside subject of individual conscience. As a Potenz, the soul is unconditional freedom and as such the source of the concepts of class. Therefore well reconstruct the route to the System of Transcendental Idealism to show the dialectics of imagination as a systematic form of I as a principle. Secondly, well show how that systematic form is extended as a principle or a form forming the subject and object in the Absolute. Thirdly, we'll show the fundaments of the essence of the soul-Absolute identity on intellectual intuition understood as transcendental principle and knowledge that infinitely overcomes all temporal determination and, at the same time, realises the transcendental principle, and the immanent cause of the pure subject- object's volitive and cognitive equipossibility.
 
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Data de Publicação
2010-03-22
 
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