• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2019.tde-06112019-184443
Document
Author
Full name
Terra Johari Pôssa Terra
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Schwarcz, Lilia Katri Moritz (President)
Almeida, Mariléa de
Silva, Laura Moutinho da
Silva, Salomão Jovino da
Title in Portuguese
Cabelo armado, em 'legítima defesa': performance e diferença no teatro negro da Cia. Os Crespos 
Keywords in Portuguese
Atlântico negro
Cia. Os Crespos
Diferença
Performance
Teatro negro
Abstract in Portuguese
Neste trabalho, meu objetivo é investigar como as práticas de teatro negro produzem noções de diferença através da performance. Dialogo com a produção intelectual da Cia. Os Crespos, grupo de atores formado em 2005 na Escola de Artes Dramáticas da Universidade de São Paulo. Para tanto, realizei entrevistas com os atores; um estudo da Revista Legítima Defesa, publicada pela companhia; e etnografia de intervenções urbanas e apresentações do espetáculo Alguma Coisa a Ver Com Uma Missão (2016). Em minha análise, procuro compreender os processos de pesquisa cênica do grupo, destacando perspectivas teóricas e procedimentos estéticos. Em seguida, proponho uma discussão sobre uma história negra do teatro, como sugere Evani Tavares Lima (2015). Por fim, argumento que, em Alguma Coisa a Ver Com Uma Missão, a performance tece uma reflexão sobre múltiplas práticas de resistência e formas de sujeito, desafiando os lugares impostos aos negros pelo racismo. Subjazem essa construção noções particulares de espaço, tempo e liberdade, as quais traduzem visões de mundo e modos de relação transcriados na diáspora afro-atlântica.
Title in English
Unruly Hair, in self-defense: Performance and difference in Cia. Os Crespos black theater
Keywords in English
Black atlantic
Black theater
Cia. Os Crespos
Difference
Performance
Abstract in English
In this work, my goal is to investigate how black theater practices produce notions of difference through performance. I dialogue with the intellectual production of Cia. Os Crespos, a group of actors formed in 2005 at the School of Dramatic Arts of the University of São Paulo. For that, I interviewed the actors; studied the "Legítima Defesa Magazine, published by the company; and produced ethnography of urban interventions and performances of the play "Alguma Coisa a Ver Com Uma Missão" (2016). In my analysis, I try to understand the scenic research processes of the group, highlighting theoretical perspectives and aesthetic procedures. Next, I propose a discussion about a black history of theater, as Evani Tavares Lima (2015) suggests. Finally, I argue that in "Alguma Coisa a Ver Com Uma Missão", the performance unfolds multiple practices of resistance and forms of subject, challenging the places imposed on black people by racism. Underpinning this construction are particular notions of space, time and freedom, which translate world views and modes of relationship transcreated into the Afro-Atlantic diaspora.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-11-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.