• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2023.tde-17052023-115512
Document
Auteur
Nom complet
Paula Alegria Bento
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Simoes, Julio Assis (Président)
Aquino, Carlos Roberto Filadelfo de
Facchini, Regina
Giacomini, Sonia Maria
Titre en portugais
As quatro estações da primavera: ativismos de gênero e sexualidade no movimento de ocupações secundaristas em São Paulo, Rio de Janeiro e Paraná
Mots-clés en portugais
Gênero
Juventude
Marcadores sociais da diferença
Movimento estudantil
Ocupações secundaristas
Práticas políticas
Sexualidade
Resumé en portugais
O campo de trabalho desta tese baseia-se em uma pesquisa etnográfica entre os alunos secundaristas que ocuparam as suas escolas entre 2015 e 2016 em São Paulo, Rio de Janeiro e Paraná. Privilegia-se o olhar sobre as práticas políticas entre jovens que compõem ativamente o movimento estudantil, no âmbito das temáticas de gênero e de sexualidade, em contextos de ocupação secundarista. Opta-se por analisar as configurações de experimentação da sexualidade e das identidades de gênero e o modo como se conectam com o movimento estudantil, no arranjo das suas práticas políticas. Assim, interessa perceber como a experiência das ocupações em escolas públicas de São Paulo, Rio de Janeiro e Paraná, no interior de um renovado movimento estudantil, articula-se com experimentações subjetivas do gênero e da sexualidade e com as lutas feministas e LGBT, sob a perspectiva da juventude.
Titre en anglais
The four seasons of spring: gender and sexuality activisms in high school occupations in São Paulo, Rio de Janeiro and Paraná
Mots-clés en anglais
Gender
High school occupations
Political practices
Sexuality
Social markers of difference
Student movement
Youth
Resumé en anglais
The field of work of this thesis is based on an ethnographic research among high school students who occupied their schools between 2015 and 2016 in São Paulo, Rio de Janeiro and Paraná. The focus is on political practices among young people who actively make up the student movement, within the scope of gender and sexuality themes, in contexts of high school occupations. The main goal of this thesis is to analyze the configurations of experimentation of sexuality and gender identities and the way they connect with the high school student movement, in the arrangements of their political practices. Thus, it is interesting to understand how the experience of occupations in public schools in São Paulo, Rio de Janeiro and Paraná, within a renewed student movement, is articulated with subjective experimentation of gender and sexuality and with feminist and LGBT struggles, under the the youth perspective.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-07-05
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.