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Doctoral Thesis
DOI
Document
Author
Full name
Lúcia Klück Stumpf
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Schwarcz, Lilia Katri Moritz (President)
Chiarelli, Domingos Tadeu
Denis, Rafael Cardoso
Schiavinatto, Iara Lis Franco
Simioni, Ana Paula Cavalcanti
Title in Portuguese
Fragmentos de guerra: imagens e visualidades da guerra contra o Paraguai (1865-1881)
Keywords in Portuguese
Antropologia
Cultura visual
Guerra da Tríplice Aliança (1865-1870)
Guerra do Paraguai (1864-1870)
História cultural
Abstract in Portuguese
A tese apresenta uma análise sobre registros visuais produzidos no âmbito da Guerra do Paraguai (1864-1870), evento que envolveu Brasil, Argentina e Uruguai em luta contra o Paraguai, em uma conjuntura de consolidação de projetos nacionais na América do Sul. A natureza histórica do conflito é por si propícia à criação de imagens e imaginários. Além disso, a eclosão da guerra ocorreu em um momento em que o estatuto do olhar estava em debate, aliado a uma intensa transformação das tecnologias de reprodução e circulação de imagens. Nesse sentido, buscou-se compreender as imagens analisadas a partir do regime de visualidade em que estavam inseridas. Ou seja, não apenas quanto ao seu conteúdo aparente, mas em suas relações de produção, circulação, consumo e agenciamento. Fundamentado em indícios sobretudo gráficos, este trabalho intenta desvelar práticas visuais em voga a partir do exame do percurso social das imagens, em seus cruzamentos entre tecnologia e estética. Para isso, são analisados quatro conjuntos imagéticos que suscitam questões distintas, sem induzir uma relação de causalidade entre eles. Dos aspectos principais ressalta-se: um deslocamento de usos e sentidos dos desenhos militares a partir da cobertura feita pela imprensa ilustrada do Rio de Janeiro; a sobreposição do conteúdo científico e militar da expedição ao Mato Grosso, analisada a partir do álbum de desenhos de Alfredo Taunay; a natureza iminentemente múltipla das imagens produzidas para o mercado editorial pelo artista suíço Adolf Methfessel; a emergência dos debates raciais na crítica de arte que acompanhou a Exposição Geral de Belas Artes de 1879, associada à falta de prática de ver e representar o negro nas pinturas de história de grande monta. Do exame de fragmentos visuais da guerra, buscou-se historicizar os modos de ver e de fazer ver de um evento que, dessa forma, se demonstra também produtivo e criador, para além dos efeitos nefastos cujas consequências são sentidas até os dias atuais.
Title in English
Fragments of war: images and visualities of the war against Paraguay (1865-1881)
Keywords in English
Anthropology
Cultural history
Paraguayan War (1864-1870)
Visual culture
War of the Triple Alliance (1865-1870)
Abstract in English
This thesis presents an analysis of visual records produced on the scope of the Paraguayan war (1864-1870), an event in which Brazil, Argentina and Uruguay engaged on a fight against Paraguay, while nationalist projects were being stablished in South America. The historical nature of the conflict is for itself worth of the creation of images and imaginaries. Furthermore, the war outbreak occurred on a time that the constitution of the gaze was under debate, alongside to an intense technology transformation on image reproduction and circulation. In this regard, we aimed to ponder the images trough out the visual system in which they were inserted. In other words, not only concerning its apparent content but also its production, circulation, consume and agency relationships. Primarily based on graphic media, this works aims to unveil visual practices in vogue through the analysis of the social path of the images, and its crossings between technology and aesthetics. This required the analysis of four image sets that raise different questions, with no induction of a causality relation between them. Among their main aspects, we emphasize: a displacement of use and sense of the military drawings by Rio de Janeiro's illustrated press coverage; the scientific and military conflict overlap of the Mato Grosso expedition, by the analysis of Alfredo Taunya's drawing albums; the imminently multiple nature of images by Swiss artist Adolf Methfessel produced to the publishing market; the racial debate rising on art criticism that followed the General Exhibition of Fine Arts of 1879, associated to the lack of practices of seeing and representing the Negro on great mount historical paintings. We have aimed to historicize the ways of seeing and make to see through the examination of visual fragments of the war, thus, showing its productive and creative side, in addition to the nefarious effects and consequences felt to the present day.
 
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Publishing Date
2019-08-20
 
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