• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.8.2011.tde-13092012-101509
Document
Author
Full name
Thais Marina Castelhano Ralla
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Venturi, Luis Antonio Bittar (President)
Campanha, Vilma Alves
Vieira, Bianca Carvalho
Title in Portuguese
Análise de impactos sócio-ambientais causados por obras de infraestrutura na represa Billings, município de Santo André, RMSP (SP)
Keywords in Portuguese
Impactos
Obras de infraestrutura
Ocupação irregular
Planejamento urbano
Represa Billings
Abstract in Portuguese
A Região Metropolitana de São Paulo (RMSP) acumula historicamente, problemas relacionados à exclusão social e à degradação ambiental. Esta problemática socioambiental encontra nas áreas dos mananciais metropolitanos sua maior expressão; suas causas referemse à falta de planejamento, de fiscalização, de políticas públicas, especulação imobiliária, entre outras. Atualmente, fortes intervenções governamentais estão em curso nestas áreas, o que exige uma análise de seus prováveis impactos socioambientais. Dessa forma, o objetivo deste trabalho é prognosticar os possíveis impactos, positivos ou negativos, que obras de infraestrutura podem causar aos bairros Parque Miami, Jardim Riviera e seus entornos, às margens da Represa Billings. A urbanização de áreas irregulares, a implementação de saneamento básico e o incremento de sistema viário são as três variáveis analíticas consideradas neste estudo, escolhidas em função de corresponderem às principais ações estruturais previstas nas áreas selecionadas. O método utilizado baseou-se na análise evolutiva do uso do solo e na identificação de fragilidades ambientais, as quais possibilitaram a análise integrada. Tecnicamente, foram feitos mapeamentos para demonstrar a evolução do uso e ocupação do solo e as fragilidades naturais da área. Em seguida, a pesquisa apoiou-se em trabalhos de campo, que viabilizaram a observação e registros fotográficos da área. Além disso, foram realizadas entrevistas com responsáveis pelas obras e com o representante da comunidade. Estudos voltados a esta problemática são cada vez mais necessários, pois identificar as transformações e as conseqüências da ocupação pode subsidiar o planejamento urbano e ambiental. De forma geral as obras de urbanização e saneamento mostram-se satisfatórias no que tange a questão social. Em relação ao Rodoanel Trecho Sul, a população já foi impactada, mas esta obra pode desencadear impactos futuros. Na questão ambiental o Rodoanel já causou diversos impactos, e as de urbanização também podem causar, mas também existem os impactos positivos, como a suspensão do despejo de dejetos domésticos na Represa Billings.
Title in English
Analysis of environmental and social impacts caused by infrastructure works in the Billings Reservoir, city of Santo André, Metropolitan Region of São Paulo (SP)
Keywords in English
Billings reservoir
Impacts
Infrastructure works
Irregular occupation
Urban planning
Abstract in English
The Metropolitan Region of São Paulo accumulates historically, problems related to social exclusion and environmental degradation. This socio-environmental problem found in the metropolitan areas sources its most significant expression; their causes are relate to lack of planning, monitoring, public policy, real estate speculation, among others. At present, strong government intervention in these areas are underway, which requires an analysis of its likely social-environmental impacts. Thus, the objective of this study is to forecast the possible impacts, positive or negative, that infrastructure works can cause at Parque Miami, Jardim Riviera and its neighborhoods, in surroundings of the Billings Reservoir. The urbanization of irregular areas, the implementation of sanitation and enhancement of the road system are the three variables considered in this analytical study, chosen according to correspond to major structural actions set out in selected areas. The method used was based on evolutionary analysis of land use and to identify environmental weaknesses, which allowed an integrated analysis. Technically, mappings were made to demonstrate the evolution of the use and occupation of land and the fragility of the natural area. Then, the research was based on field work, which enabled the observation and photographic records of the area. In addition, interviews were conducted with the works responsible and with the community representative. Studies involving this issue are increasingly necessary because the transformations and identify the consequences of the occupation can subsidize the urban and environmental planning. In general the urbanization works and sanitation was satisfactory with respect to social issues. Regarding the Rodoanel Trecho Sul, the population has been already impacted, but this work can initiate future impacts. In the Rodoanel environmental issue has caused many impacts, and urbanization may also cause, but there are also positive impacts, such as the suspension of domestic waste dump in Billings Reservoir.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-09-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.