• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.8.2012.tde-26102012-110043
Document
Author
Full name
Ana Claudia Ramos Sacramento
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Simielli, Maria Elena Ramos (President)
Alves, Gloria da Anunciacao
Callai, Helena Copetti
Castellar, Sonia Maria Vanzella
Gallego, Rita de Cassia
Title in Portuguese
A consciência e a mediação: um estudo sobre as didáticas contemporâneas de professores de geografia da rede pública de São Paulo e do Rio de Janeiro
Keywords in Portuguese
Aula
Consciência
Didática da geografia
Ensino de geografia
Mediação
Abstract in Portuguese
Nesta investigação, tivemos como problema central a análise sobre a consciência e a mediação no ato didático dos professores de Geografia de sete escolas nos municípios de São Gonçalo-RJ, Itaboraí-RJ e São Paulo-SP. Partimos do pressuposto que a consciência é o ato primitivo do ser humano em agir sobre sua necessidade. Desta maneira, a necessidade do professor seria mediar os conhecimentos no caso da pesquisa os geográficos. Assim, a mediação seria o processo de conhecimento significativo que se caracteriza em transmitir para o outro, o próprio conhecimento e as experiências para uma aprendizagem significativa. Entender como os professores organizam as suas ações em sala de aula, é uma forma de refletir sobre as concepções didático-pedagógicas e geográficas contemporâneas. A partir da percepção sobre a consciência e a mediação, pudemos pensar sobre quem são eles, como são as escolas, os alunos e as possíveis ações intencionais nas práticas educativas cotidianas, na elaboração do processo de ensino e de aprendizagem em Geografia. Para tanto, como fundamentos metodológicos utilizamos a etnografia escolar, que tem como objetivo a interpretação de como compreender o mundo do outro ou de aprender como as pessoas agem sobre algo, sobre as necessidades, sobre as pessoas. Neste caso, buscamos entender como agem os professores em seu território vivido a sala de aula e as interações com os alunos e o saber, decorrente do trabalho de ensinar. Desta maneira, utilizamos como instrumento de pesquisa às observações das aulas, pois vivenciamos e analisamos as diferentes formas de interpretação dos professores sobre o ensinar Geografia. Além disso, buscamos nas análises das respostas dos questionários e entrevistas, organizar as principais concepções dos professores a respeito dos seus trabalhos, para entender como são concebidas à consciência e à mediação a partir das ações didáticas no ato de ensinar. Concepções essas, vinculadas ao papel da Geografia Escolar, às abordagens pedagógicas, à relação aos meios de ensino, às atividades de aprendizagem, a territorialidade, aos conhecimentos dos professores em relação à Geografia e à Didática. Desta maneira, notamos ao final da pesquisa, depois dessas análises que os professores têm consciência sobre seu ato de trabalho em determinados momentos; e em outros, percebemos a dificuldade de pensar sobre as suas aulas, principalmente em relação aos conhecimentos que ajudam a refletir sobre o processo de mediação do conhecimento geográfico.
Title in English
The consciousness and mediation: a study about the contemporary teaching of geography teachers from public schools in São Paulo and Rio de Janeiro
Keywords in English
Class
Consciousness
Didactic of geography
Mediation
Teaching geography
Abstract in English
In this research, we had as central problem, the analysis on the consciousness and the mediation in the didactic act of geography teachers from seven schools in the municipalities of São Gonçalo-RJ, Itaboraí- RJ and São Paulo-SP. On the assumption that consciousness is the primitive act of humans to act on their needs. In this way, the teachers` need would be to mediate knowledge in the case of research the geographical coverage. Then, the mediation would be the significant process of knowledge characterized in transmitting for the other one, his/her knowledge and experiences to a significant learning. Understanding how the teachers organize their didactic actions is a way to reflect on the didactic and pedagogical conceptions and contemporary geography. From the perception about consciousness and mediation, we could think of who are these teachers, as are schools, students and the intentional action of everyday educational practices in the elaboration of the process of teaching and learning Geography. For this study, we work with ethnographic methodology as methodological basis that enable us to understand other peoples world or to figure out how people act on something, about their needs and another people. We research on how teachers act in their own work places the classroom, as well as, the interaction with students and knowledge. In this way, we use the observation of teachers´ classes as an instrument, in order to analyze the different ways teachers interpreted their act of teaching Geography. Besides that, we analyze the questionnaires` answers and interviews to organize the main conceptions of teachers about their own word, and so, to understand how the consciouness and mediation are conceived, from their didactic acts. These conceptions are linked to the role of School Geography; the teaching; the relationship to the means of education and learning activies; the territorial theme and teachers´ knowledge in the relation to Geography and Didactic. Thus, in the end of this research, we notice, after these analysis, that teachers present consciousness about their work in some moments, but in other ones, we perceive some difficulties in thinking about their classes, principally in relation to knowledge important to help them how to reflect upon the mediation process of geographical knowledge.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-10-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.