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Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.8.2008.tde-24112009-115656
Document
Author
Full name
Tomas Cortez Wissenbach
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Moraes, Antonio Carlos Robert (President)
Silveira, Maria Laura
Villaça, Flávio José Magalhães
Title in Portuguese
A cidade e o mercado imobiliário: uma análise da incorporação residencial paulistana entre 1992 e 2007
Keywords in Portuguese
Economia
Geografia urbana
Localização urbana
Mercado imobiliário
São Paulo
Abstract in Portuguese
O presente trabalho propõe uma análise espacial da produção de apartamentos em São Paulo no período entre 1992 e 2007, utilizando, de forma combinada, três bases de dados: o Cadastro Territorial e Predial, de Conservação e Limpeza TPCL da Secretaria Municipal de Finanças; o Censo Demográfico do IBGE; e o Cadastro de Lançamentos Imobiliários da Empresa Brasileira de Estudos do Patrimônio Embraesp. Partimos do dialógo com pesquisas que tratam das preferências locacionais da incorporação, e buscamos introduzir na discussão a dimensão temporal nas determinações que marcaram diferentes fases do setor imobiliário no período. Com isso, observamos que o desempenho da incorporação foi marcado por descontinuidades e não por configurar tendências constantes. Ao longo do estudo foi possível identificar dois momentos de expansão imobiliária na cidade: o primeiro, em meados da década de 1990; e o segundo, em meados da década de 2000. Percebemos que as estratégias empresariais utilizadas em cada período levaram a distintos tipos de produção e, por conseqüência, projeções diferenciadas sobre o espaço urbano. Se nos anos 90 novas formas de organizar a produção imobiliária propiciaram a construção de unidades de médio padrão, em um movimento mais periférico, no período atual a forte capitalização do setor expressou-se na produção de alto padrão, numa tendência espacialmente mais concentrada. Neste último, a importância da localização não pôde ser medida em função dos seus atributos físicos, mas no seu papel de ampliar a receita gerada pelas empresas e, em função disso, ser a base da valoração das empresas no mercado de capitais.
Title in English
The city and the real state market: an analysis of the residential incorporation of São Paulo between 1992 and 2007
Keywords in English
Economy
Real estate market
São Paulo
Urban geography
Urban location
Abstract in English
The present study carries a spatial analysis of housing production in the municipality of São Paulo, Brazil, between the years of 1992 and 2007, utilizing a combination of three different databases: the Territorial and Real Estate, Conservation and Cleanliness Register (Cadastro Territorial e Predial, de Conservação e Limpeza TPCL), from the São Paulo Municipal Secretary of Finance; the National Demographic Census, from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística IBGE); and the Real Estate Launch Register from the Brazilian Estate Studies Company (Empresa Brasileira de Estudos do Patrimônio EMBRAESP). Departing from previous research which approached the real estate developers locational preferences either by means of qualitative research or geospatial analysis, this work aims to introduce the time dimension in the study of the city of São Paulo real estate market, not as a variable but in an effort to propose its periodization. We could infer from this that the performance of the local real estate market during the studys time span is marked by discontinuities rather than by regular tendencies. It was possible to identify two moments of real estate expansion in the city: the first around the 1990s and the second around the decade of 2000. Business strategies performed during each of these periods have led to distinct types of production, and, consequently, different projections over the urban space. If during the 1990s new forms of real estate production favored the construction of mid-standard, predominantly peripheral units, during the current stage the strong capitalization of the sector has expressed itself in the form of high-standard production with a predominantly central, concentrated distribution. In the latter, the importance of localization cannot be measured from physical attributes, but rather through its role in amplifying the companies revenue and, accordingly, representing the basis for the companies stock market valuation.
 
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Publishing Date
2009-11-26
 
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