• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2022.tde-07102022-111737
Document
Author
Full name
Ana Paula Nobile Toniol
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Albieri, Sara (President)
Barros, Ivan Kowaleski Figueira de
Dainez, Valdir Iusif
Santos Filho, Gildo Magalhães dos
Title in Portuguese
O Fast-Fashion no Brasil (1990-2015): uma abordagem a partir da Economia Criativa
Keywords in Portuguese
Economia criativa
Economia da cultura
Fast-Fashion
Globalização
Indústria do vestuário
Abstract in Portuguese
A partir da década de 1990, observaram-se novas e profundas transformações na economia e na política mundial que influenciaram diretamente a indústria da moda. A pesquisa discute, diante do cenário internacional, quais os impactos causados pelo processo de globalização na indústria têxtil e de confecção brasileira e busca a compreensão do caráter dual da moda quanto ao seu valor econômico-simbólico a partir do sistema fast-fashion. Esse modelo de negócio promoveu uma ruptura na cadeia produtiva e é responsável pela aceleração e aumento da demanda na criação de novos produtos na indústria. O consumo é a engrenagem do fast fashion e para despertar o desejo de compra do consumidor, os produtos disponíveis nos pontos de varejo são renovados quinzenalmente. Para tanto, é necessário um planejamento acelerado na criação de novos produtos que permita a fluência e a continuidade desse sistema. O fast-fashion levanta questões especificas - criação, reprodução, democratização, identidades - que o situam no entrecruzamento entre a economia e a cultura. A pesquisa considera que o fenômeno fast-fashion pode ser estudado pela Economia da Cultura e, mais propriamente, a Economia Criativa, por conceberem a cultura e a criação como fontes geradoras de fluxo de renda e empregos e com grande potencial para o desenvolvimento socioeconômico. O fenômeno tornou-se uma matriz capaz de mobilizar um conjunto mais amplo de informações para análise da indústria têxtil e de confecção nacional a partir dos anos 1990. A pesquisa conta com a coleta de dados estatísticos disponíveis em órgãos referenciais, e também, fontes empíricas pautadas na realização de entrevistas com profissionais do setor que participaram efetivamente na implantação do fast-fashion no Brasil, e trouxeram elementos que possibilitam tratá-lo sistematicamente como parte da indústria criativa. Desse modo, a moda rápida passa a ser reconhecida como um bem simbólico, que só pode ser adequadamente explicado enquanto um fenômeno econômico-cultural
Title in English
The Fast-Fashion in Brasil (1990-2015): an approach from the Creative Economy
Keywords in English
Clothing industry
Creative economy
Cultural economy
Fast-Fashion
Globalization
Abstract in English
The 1990s saw new and profound transformations in the world economy and politics that directly influenced the fashion industry. The research discusses, in face of the international scenario, what are the impacts caused by the globalization process in the Brazilian textile and clothing industry and seeks to understand the dual character of fashion as to its economic-symbolic value from the fast-fashion system. The business model caused a rupture in the production chain and became responsible for the acceleration and increase of demand of new products in the industry. Consumption is the gear of fast fashion, and to awaken the consumer's desire to buy, the products available are replaced at the retail points every two weeks. Therefore, it is necessary an accelerated planning in the creation of new products that allows the fluency and continuity of this system. Fast fashion raises specific questions - creation, reproduction, democratization, and identities - that place it at the crossroads between economy and culture. Economy of Culture and, more specifically, the Creative Economy, for conceiving culture and creation as sources of income and job flow generation can approach the fast-fashion phenomenon from the right angle. Its great potential for socioeconomic development turned it into a matrix capable of mobilizing a broader set of information for analysis of the Brazilian textile and clothing industry since the 1990s. The research relies on the collection of statistical data available in reference agencies, and empirical sources based on interviews with industry professionals who effectively participated in the implementation of fast fashion in Brazil, and brought elements that allow us to treat it systematically as part of the creative industry. Thus, fast fashion is considered as a symbolic good which can only be adequately explained as an economic-cultural phenomenon
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-10-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.