• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2022.tde-08032023-111529
Document
Author
Full name
Edson Pedro da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Vasconcelos, Jose Antonio (President)
Francisco, Flávio Thales Ribeiro
Morettin, Eduardo Victorio
Pinto Filho, Julio Cesar Pimentel
Title in Portuguese
Kunta Kinte entre a história e a ficção: escravidão, identidade afro-americana e a questão racial em Raízes de Alex Haley
Keywords in Portuguese
Afro-americanismo
Alex Haley, Televisão
Etnicidade
Literatura afro-americana
Minisséries históricas
Raízes
Representação da escravidão
Abstract in Portuguese
A presente tese de doutorado tem como objetivo elucidar questões relacionadas à emergência da valorização da ancestralidade pelos afro-americanos a partir do romance Raízes (1976), do escritor e jornalista Alex Haley, e de sua adaptação televisiva em uma minissérie homônima exibida em 1977 nos Estados Unidos. O livro recupera um relato de tradição oral transmitido por um ancestral africano do escritor que foi repassado por seus familiares de geração a geração. Na criação desta obra, e em sua adaptação audiovisual, Alex Haley procurou imprimir uma narrativa mítica para os afro-americanos cuja intenção foi conformar o orgulho da ancestralidade africana a um modelo integracionista, que se identifica com a narrativa da nação. Fenômeno de audiência e apontada como uma obra pioneira na representação do passado escravista para o grande público, Raízes também foi alvo de uma série de controvérsias no que concerne à precisão histórica de sua narrativa e de seu significado social. Ao detalhar as intenções discursivas desses dois objetos de cultura (livro e adaptação televisiva), além de alguns aspectos de sua recepção pública e de sua avaliação crítica, pretende-se demonstrar que os paradoxos de Raízes, enquanto memória social, reproduzem as próprias contradições da questão racial nos Estados Unidos. Por fim, tal detalhamento tem como proposta apontar que apenas uma consideração sobre o caráter polissêmico desta obra permite uma compreensão mais aprofundada de seus alcances e limites.
Title in English
Kunta Kinte between history and fiction: slavery, African American identity and the racial question in Alex Haley's Roots
Keywords in English
African-American literature
African-Americanism
Alex Haley, Television
Ethnicity
Historical miniseries
Representation of slavery
Roots
Abstract in English
The present doctoral thesis aims to shed light on issues concerning to the emergence of the ancestry appreciation by African-Americans, exploring the construction of a narrative of ethnic belonging having as investigation objects the novel Roots (1976), by the author and journalist Alex Haley, and its adaptation in a homonym TV miniseries shown in 1977 in the United States. The book restores an oral tradition account passed on by the writer's African forefather that was passed down through his family members from generation to generation. In the creation of this work and in its audiovisual adaptation, Alex Haley sought to establish a mythical narrative for the African Americans whose aspiration was to link the pride of African ancestry to an integrationist racial model, identified with the narrative of the nation. Editorial and television phenomenon and seen as a pioneering work in the representation of the slave past for the general public, Roots was also the subject of a series of controversies regarding the historical accuracy of its narrative and its social significance. By detailing the discursive intentions of these two cultural objects, some aspects of its public reception and critical evaluation, it is intended to demonstrate that Roots' paradox as social memory reproduces the very contradictions of the racial question in the United States. Finally, such detailing aims to indicate that only a consideration of the polysemic characteristic of this work allows a deeper understanding of its scope and limits.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-03-08
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.