• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2024.tde-14052024-110428
Documento
Autor
Nombre completo
Pedro Luiz Stevolo
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2024
Director
Tribunal
Silva, Maria Aparecida de Aquino (Presidente)
Chiozzini, Daniel Ferraz
Ciampi, Helenice
Silva, Janice Theodoro da
Título en portugués
A perseguição ao Serviço de Ensino Vocacional do Estado de São Paulo (1968-1970)
Palabras clave en portugués
Ensino público
Ginásios Vocacionais
Órgãos repressivos
Perseguição
Subversão
Resumen en portugués
O presente trabalho tem como objetivo estabelecer alguns pontos para compreender as diferentes formas de controle, vigilância e repressão utilizadas pela ditadura militar brasileira (1964-1985) para perseguir e encerrar a experiência de ensino público promovido pelo Serviço de Ensino Vocacional do Estado de São Paulo (SEV). Esta pesquisa, situada na análise documental produzida por diferentes setores dos órgãos repressivos do período, visa salientar que foram realizadas diversas investigações para tipificar como "subversivas" as práticas pedagógicas dos Ginásios Vocacionais que foram reunidas e depuradas no Inquérito Policial Militar (IPM) da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, sob responsabilidade do coronel Rubens Resstel. O caso aqui em exame, evidencia um amplo e complexo sistema que, de forma peculiar na história da ditadura brasileira, procurou investigar as práticas sociais de seus funcionários, a organização, o sistema de ensino e as técnicas didático-pedagógicas desenvolvidas nos Vocacionais para verificar se havia ou não ensejo de "subversão" em seu métodos
Título en inglés
The persecution of the Vocational Education Service of the State of São Paulo (1968-1970)
Palabras clave en inglés
Persecution
public education
Repressive bodies
Subversion
Vocational Gyms
Resumen en inglés
The present work aims to establish some points to understand the different forms of control, surveillance and repression, used by the Brazilian military dictatorship (1964-1985) to persecute and end the experience of public education promoted by the Vocational Education Service of the State of São Paulo. Paul (SEV). This research, based on the analysis of documents produced by the repressive bodies of the period, aims to highlight that several investigations were carried out to classify as "subversive" the pedagogical practices of Vocational Gyms that were gathered and refined in the Military Police Inquiry (IPM) of the Department of Education of the State of São Paulo, under the responsibility of Colonel Rubens Resstel. The case under examination here highlights a broad and complex system that, in a peculiar way in the history of the Brazilian dictatorship, sought to investigate the social practices of its employees, the organization, the teaching system and the didactic-pedagogical techniques developed in Vocational courses to verify whether or not there was an opportunity for "subversion" in his methods
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2024-05-14
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.