• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2023.tde-28062024-184727
Document
Author
Full name
Paulo Simões de Almeida Pina
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Martinho, Francisco Carlos Palomanes (President)
Azevedo, Elizabeth Ferreira Cardoso Ribeiro
Faria, Joao Roberto Gomes de
Vertchenko, Henrique Brener
Title in Portuguese
Entre o palco e o prelo: estratégias editoriais e coleções teatrais (1820-1920); um estudo da coleção Bibliotheca Dramatica Popular
Keywords in Portuguese
Biblioteca Dramática Popular
Edição teatral
História do livro
Publicações seriadas
São Paulo
Abstract in Portuguese
No século XIX, o contínuo progresso das técnicas de impressão multiplicou o número de impressos e de suas tiragens. Com o intuito de escoar essa produção, uma infinidade de estratégias editoriais foi criada para atingir públicos específicos. Esse processo foi acompanhado pelo desenvolvimento e pela multiplicação de uma nova classe de impressos que mobilizou a ação do editor moderno: as coleções. Dentre essas, destacaram-se as chamadas "bibliotecas", que objetivavam não apenas corresponder à demanda de leitura dos novos leitores surgidos nesse período, mas principalmente foram investidas da missão civilizadora de universalizar o conhecimento, de instruir e de preparar os novos cidadãos. A literatura e, mais especificamente a literatura dramática, não passou ao largo desses acontecimentos. Ao contrário! A produção de "coleções de peças" e de "bibliotecas dramáticas" e o desenvolvimento da edição teatral estiveram intimamente ligados. Criadas com nomes sugestivos – repertório do teatro, arquivo teatral, biblioteca dramática etc. –, essas coleções desempenharam papel importante na difusão, em âmbito global, de novos gêneros de representação, de novas ideias e novos costumes. O presente trabalho se constitui em um estudo da fórmula editorial da Bibliotheca Dramatica Popular, última grande coleção dramática constituída no modelo supradescrito e que foi editada paralelamente em Lisboa, pela Livraria Popular de Francisco Franco, e em São Paulo pela Livraria Teixeira, na virada do século XIX ao XX. De maneira a cumprir essa tarefa, utilizamos a metodologia proposta por Isabelle Olivero – que enfoca, conjuntamente, não apenas a materialidade do impresso, mas também os textos e as práticas de leitura – para o estudo das estratégias editoriais implementadas pelas casas publicadoras – em sua maior parte livrarias-editoras – para lançar suas coleções no decorrer do séc. XIX. O resultado se constituiu em uma visão ampla, transversal, do sistema de coleções editoriais de peças de teatro no séc. XIX
Title in English
Between stage and press: editorial strategies and theatrical collections (1820-1920): A study on the Bibliotheca Dramatica Popular collection
Keywords in English
Biblioteca Dramática Popular
Book History
São Paulo
Serial Publications
Abstract in English
In the 19th century, the continuous progress of printing techniques multiplied the number of printed materials and their print runs. In order to market this production, a multitude of publishing strategies were created to reach specific audiences. This process was followed by the development and multiplication of a new class of printed materials that mobilized the action of modern publishers: collections. Among these were the so-called "libraries", which aimed not only to meet the reading demands of new readers who emerged during this period, but had mainly the civilizing mission of universalizing knowledge, and instructing and preparing new citizens. Literature and, more specifically, dramatic literature did not ignore these events. On the contrary. The production of "play collections" and "dramatic libraries" and the development of theatrical publishing were closely linked. Created with suggestive names, such as theater repertoire, theatrical archive, dramatic library, etc., these collections played an important role in the global dissemination of new genres of acting, new ideas and new habits. The aim of this paper is to study the editorial formula of the Bibliotheca Dramatica Popular collection, the last major dramatic collection to be based on the aforementioned model, which was published concurrently in Lisbon by Livraria Popular de Francisco Franco and in São Paulo by Livraria Teixeira, at the turn of the 19th to the 20th century. In order to accomplish this task, we use the methodology proposed by Isabelle Olivero, which focuses, jointly, not only on the materiality of printed matter, but also on texts and reading practices, to study the editorial strategies implemented by publishing houses, in their most of them booksellers-publishers, to launch their collections throughout the 19th century. The result constituted a broad, transversal view of the system of editorial collections of theater plays in the 19th century
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-07-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.