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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2006.tde-01082007-152233
Document
Author
Full name
Vanda Bartalini Baruffaldi
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2006
Supervisor
Committee
Fiorin, Jose Luiz (President)
Campos, Norma Discini de
Hilgert, José Gaston
Petter, Margarida Maria Taddoni
Schmitz, John Robert
Title in Portuguese
O enunciatório refletido no espelho: um estudo semiótico do texto publicitário
Keywords in Portuguese
Enunciatário
Linguagem
Narratário
Publicidade
Semiótica
Abstract in Portuguese
O trabalho, apoiado na semiótica greimasiana, ocupa-se da categoria sujeito e propõe-se a. estudar a construção do enunciatário. Para tanto, faz uso de dois conceitos fundamentais: o de narratário e enunciatário, de um lado, e de unidade e totalidade de outro. Parte-se da premissa de que é diferente o modo de apreensão desses dois actantes: enquanto o enunciatário, figura pressuposta à enunciação, depreende-se por meio de uma totalidade de textos, conhece-se o narratário pela análise de um texto, isto é, da unidade. Dessa premissa, conclui-se que, para identificar os traços que compõem o modo de ser do enunciatário de um determinado universo discursivo, é necessário que se percorram os diferentes textos que constituem esse universo. Para constatar esse pressuposto, examinaram-se vinte e nove textos da propaganda comercial produzida em finais do século XX e inícios do XXI cujo objetivo era atingir, preferencialmente, o morador dos centros urbanos. Após a análise de seus narratários, foram extraídos os traços recorrentes, tendo se obtido, desta forma, à semelhança de um arquissemema, a imagem do enunciatário. Esse procedimento para a obtenção do enunciatário pode ser seguido para textos que circulam em outras esferas discursivas, como os filosóficos, os jornalísticos, os literários. De cada uma delas emergirá um páthos de enunciatário, compatível com o propósito final do texto. Dessa generalização, entretanto, não fazem parte alguns textos produzidos por Machado de Assis. Neste caso - cite-se particularmente o romance Memórias Póstumas de Brás Cubas - tem-se um narratário oposto ao enunciatário pois, se aquele é ingênuo, ávido pela ação narrativa, pouco afeito à reflexão filosófica, este é perspicaz, observador, intelectualizado. Portanto, o estudo parece autorizar a identificação de dois tipos de enunciatário: aquele compatível com os narratários que o sustentam e aquele que se opõe a ele, criando uma imagem independente.
Title in English
The enunciatee reflected in the mirror. a semiotic study of the enunciatee text
Keywords in English
Advertising
Enunciatee
Language
Narratee
Semiotics
Abstract in English
The study finds support in Greimas´semiotics. It focuses on the subject category and aims to study the construction of the enunciatee. To achieve this, it makes use of two fundamental concepts: the notion of narratee and enunciatee on the one hand, and the notion of unity and totality on the other. It is assumed that the ways to apprehend the enunciatee and the narrate are different. While the former, a presupposed figure of the enunciation, is inferred through the analysis of a totality of texts, the latter is known through the analysis of one text only, that is, the unity. Based on this premise, we conclude that to identify the features that form the very nature of the enunciatee of a particular discursive universe, it is necessary to examine the different texts that compose this universe. In order to confirm this presupposition, we investigated 29 advertising pieces produced between the end of the 20th and the beginning of the 21st century, aimed mainly at the urban city dweller. After the analysis of their narratees, the recurrent features were extracted, thus making it possible to obtain, in the manner of an archisememe (like an archetype), the image of the enunciatee. The same procedure can be followed when texts belong to other discursive spheres, such as philosophical, journalistic, or literary texts. From each sphere, the páthos of the enunciatee will arise, compatible with the aims of the text. This generalization, however, does not include texts produced by Machado de Assis. In this case - particularly the novel Memórias Póstumas de Brás Cubas - the narratee stands in opposition to the enunciatee. While the former is naïf, eager for narrative action, little inclined to philosophical meditation, the latter is perspicacious, observant, intellectual. Therefore, the study allows the identification of two types of enunciatees: one compatible with the narratees that sustain it, and another in opposition to it, creating an independent image
 
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Publishing Date
2007-08-08
 
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