• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2011.tde-07072011-130100
Document
Author
Full name
Renata Ramos Alves
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Wertzner, Haydée Fiszbein (President)
Gurgueira, Adriana Limongeli
Santos, Raquel Santana
Title in Portuguese
Diadococinesia oral em crianças com e sem transtorno fonológico
Keywords in Portuguese
Diadococinesia
Diagnóstico
Fonoaudiologia
Produção de fala
Transtorno fonológico
Abstract in Portuguese
A diadococinesia (DDK) oral é uma medida auxiliar para a produção dos sons da fala que avalia as habilidades motoras orais, fornecendo meios de avaliar a evolução da maturação e da integração neuromotora do indivíduo. Essa pesquisa teve como objetivo descrever o desempenho das crianças com e sem transtorno fonológico na prova de DDK, verificando a relação dessa prova com os processos fonológicos e o índice de gravidade PCC-R. Participaram do estudo 124 sujeitos, com idade entre 5 e 10:8 anos, sendo divididos em subgrupos em função do diagnóstico de TF e da idade: GC 5 a 7:11 anos; GC 8 a 10:08 anos; GP 5 a 7:11 anos e GP 8 a 10:08 anos. A DDK foi avaliada por meio da repetição das sequências Pa, Ta, Ka, Pataka, Aí, Aú e Iú, sendo calculados os índices sequência por segundo e porcentagem de erros. Independentemente da sequência testada não ocorreram diferenças significantes entre o gênero dos sujeitos. As crianças do GP apresentaram maior porcentagem média de erro na produção das sequências, no entanto tal resultado apresentou diferença estatisticamente significante apenas na sequência Pataka. Nas sequências Ta, Ka e Aú, independente de grupo ou gênero, crianças de 5 a 7:11 apresentaram média de repetição de sequência por segundo menor do que as crianças de 8 a 10:08. Na sequência Pataka essa progressão foi encontrada apenas no GC. As crianças do GP, quando comparadas com o GC, produziram menos sequências por segundo na sequência Pataka na faixa etária de 8 a 10:08 anos, sendo possível estabelecer um valor de corte para essa faixa etária: 1,4 sequência por segundo. Identificou-se, então, que os sujeitos abaixo do valor de corte apresentam menor PCC-R e produzem mais processos fonológicos de Ensurdecimento de Fricativa e Simplificação de Líquidas na prova de Imitação e Ensurdecimento de Plosiva na prova de Nomeação. Foi possível concluir que crianças com Transtorno Fonológico apresentam desempenho diferente em relação à produção de movimentos repetidos e alternados, sendo a sequência Pataka a que melhor identificou essa diferença. Assim esta prova pode ser um importante instrumento de auxílio no diagnóstico do TF.
Title in English
Oral diadochocinesia in children with and without phonological disorders
Keywords in English
Diadochocinesia
Diagnostics
Phonological disorder
Speech production
Speech therapy
Abstract in English
The oral diadochokinesia (DDK) is a helpful measure for the production of speech sounds that evaluates the oral motor skills, providing a mean of assessing the development of neuromotor maturation and integration of the individual. This study aimed to describe the performance of children with and without phonological disorders in DDK tasks, and also verifying the relationship between phonological processes and the index PCC-R. The study included 124 subjects, aged 5 years and 10:8, divided into subgroups according to age and diagnosis: children without phonological disorders-Control Group (CG) 5 to 7:11 years, CG 8 to 10:08 years; children with phonological disorders-Research Group (RG) 5 to 7:11, RG 8 to 10:08. The DDK was assessed by repeating sequences of Pa, Ta, Ka, Pataka, Aí, Aú, Iú, and the rates were calculated in sequence per second and percentage of errors. The results pointed that, regardless of the sequence tested, no significant differences between the genders of the subjects were found. The children from the RG had higher average percentage of error in the sequences production, however, statistic difference was noted only in the sequence Pataka. In sequences Ta, Ka and Aú, regardless of group or gender, children of 5 to 7:11 years had a mean repetition of sequences per second lower than children of 8 to 10:08 years. In Pataka this progression was found only in CG. The children from the RG 8 to 10:08 years, compared with GC 8 to 10:08 years, produced less sequence per second in the sequence Pataka, so was possible to establish a cutoff value for this age group: 1,4 sequences per second. This value indicated that subjects below the cutoff have lower PCC-R and produce more phonological processes of Fricative Devoicing and Liquid Simplification in the Imitation test and Plosive Devoicing in the Naming test. It was concluded that children with phonological disorder exhibit different performance in relation to the production of repeated and alternated movements. The sequence that best identified this difference was Pataka, showing that this test may be an important tool for the diagnosis of TF.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-07-07
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • WERTZNER, H. F., Alves, Renata Ramos, e RAMOS, Anne Caroline O. Análise do desenvolvimento das habilidades diadococinéticas orais em crianças normais e com transtorno fonológico [doi:10.1590/S1516-80342008000200007]. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia [online], 2008, vol. 13, p. 136-142.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.