• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.1997.tde-21012008-131652
Document
Author
Full name
Ricardo Nogueira de Castro Monteiro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1997
Supervisor
Committee
Tatit, Luiz Augusto de Moraes (President)
Barros, Diana Luz Pessoa de
Wisnik, Jose Miguel Soares
Title in Portuguese
Análise do discurso musical: uma abordagem semiótica
Keywords in Portuguese
Análise do discurso
Lingüística aplicada
Música (Análise)
Semiótica
Abstract in Portuguese
A dissertação 'Análise do discurso musical: uma abordagem semiótica' discute e propõe soluções para a questão da aplicação do modelo de percurso gerativo de sentido à análise do discurso musical. A partir de uma exposição inicial onde se procura situar essa proposta analítica dentro da evolução da musicologia e da semiótica francesa, passa-se a uma discussão em profundidade da aplicação do modelo semiótico no que diz respeito à estrutura dos níveis fundamental e narrativo, tanto no que tange à organização sintática quanto semântica de cada patamar da significação. As explanações teóricas são fundamentadas diretamente a partir da análise de textos significativos do repertório ocidental, como a 5.a Sinfonia de Beethoven, a 4.a Sinfonia de Tchaikovski e a Fuga I do Cravo bem temperado de Bach. Em linhas gerais, o trabalho conclui por defender uma abordagem analítica que parte das aspectualizações presentes no nível de superfície para determinar a organização semântica do nível profundo no que diz respeito às modulações tensivofóricas e à ordenação de seu campo valencial. Postulada e justificada a presença de uma instância discretizadora responsável pela conversão das modulações em modalidades e das valências em valores, passa-se ao estudo do nível narrativo, que culmina com; a) a importante descoberta em nível musicológico do papel da dimensão semântica no processo de variação motívica e na geração da macroforma musical; b) uma investigação semiótica da paixão na música.
Title in English
Analysis of the musical discourse: a semiotical approach
Keywords in English
applied linguistic
discourse analysis
music (analysis)
semiotic
Abstract in English
The dissertation named' Analysis of the musical discourse: a semiotical approach' discusses the application on musical analysis of the model championed by lithuanian linguist Algirdas Julien Greimas which conceives the process of generation of meaning as a path from abstract oppositions to narrative structures and hence to the discourse itself, which is called meaning generation path. The first chapter brings a general exposition which situates its analytical proposal in terms of the historical development of both musicology and the french branch of semiotical studies, which is committed with Structuralism. On chapter II, a detailed application of the theoretical model is presented step by step with the help of commented examples regarding some of the most appealing compositions of western repertory such as Beethoven's 5th. Symphony, Tschaikovsky's 4th Symphony and the first fugue of Bach's Well-tempered keyboard. The conclusion suggests that a semiotical approach on music should start with considering the superficial aspects of musical discourse so that its tensive and phorical course can be inferred and conceived as a complex of modulations where its internal relationships of attraction and repulsion may be ordinated in terms of valence. Based on the hypothesis of the existence of an instance of discreteness which converts the valences of the fundamental level into values of the narrative level and modulations into modalities, the study of narrative brings forth two main contributions. First, a semantical approach which explains the relationship between theme and musical form and revolutionizes the concept of musical variation. Second, a semiotical research on passion in music.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Dissertacao.pdf (1.78 Mbytes)
Publishing Date
2008-02-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.