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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2006.tde-31072007-151207
Document
Author
Full name
Cibelle Albuquerque de La Higuera Amato
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2006
Supervisor
Committee
Fernandes, Fernanda Dreux Miranda (President)
Hage, Simone Rocha de Vasconcellos
Limongi, Suelly Cecilia Olivan
Lopes, Debora Maria Befi
Santos, Irenilde Pereira dos
Title in Portuguese
Questões funcionais e sócio-cognitivas no desenvolvimento da linguagem em crianças normais e autistas
Keywords in Portuguese
Comunicação pré-verbal
Desenvolvimento da linguagem
Desenvolvimento sócio-cognitivo
Transtornos autísticos
Abstract in Portuguese
Dentro dos transtornos do espectro autístico, as alterações de linguagem e da comunicação sempre foram consideradas elementos fundamentais. Hoje inúmeros trabalhos relatam a atuação do fonoaudiólogo junto a esta população. Esta pesquisa propõe-se a contribuir para um melhor entendimento dos processos de desenvolvimento da linguagem e do desempenho sócio cognitivo em crianças normais e em crianças autistas no período que antecede à verbalização e no período inicial da mesma. A fundamentação teórica tem por finalidade ancorar este estudo e fornecer uma amostra do que se discute atualmente nas áreas abordadas. O objetivo do trabalho é traçar as correlações entre o perfil funcional da comunicação e o desempenho sócio cognitivo de crianças normais de zero a trinta e seis meses e de autistas. A metodologia proposta para esta pesquisa envolve o acompanhamento próximo e sistemático do desenvolvimento de 6 crianças, em situações de interação com suas mães, através de gravações trimestrais realizadas entre o primeiro e o décimo quinto mês (3 sujeitos) e entre o décimo oitavo e o trigésimo sexto mês (3 sujeitos). Com o objetivo de corroborar os dados referentes a este pequeno grupo, bem como ampliar as possibilidades de generalização dos resultados obtidos, foram colhidos dados da interação mãe - criança de outros 39 sujeitos, sendo 3 de cada faixa etária, respectivamente, 1, 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, 33 e 36 meses. Os dados obtidos a respeito do desenvolvimento do perfil comunicativo e desempenho sócio-cognitivo em crianças normais forneceram parâmetros a partir dos quais investigar o perfil comunicativo e o desempenho sócio-cognitivo de 20 crianças autistas (10 falantes e 10 não falantes). Os resultados mostram que as crianças normais e as crianças autistas apresentam formas distintas de correlacionar a linguagem com as habilidades cognitivas e sociais. Nos dois grupos foi possível observar que o perfil funcional da comunicação e o desempenho sócio-cognitivo estão interligados e que o desenvolvimento de um passa necessariamente pelo desenvolvimento do outro. A presente pesquisa confirmou que há intenção comunicativa desde o nascimento e que a criança amplia quantitativamente e qualitativamente suas habilidades comunicativas, junto com o aprimoramento de suas habilidades sociais e cognitivas. Nas crianças autistas verbais e não verbais a caracterização do perfil funcional da comunicação e do desempenho sócio-cognitivo realizada neste estudo confirmou a dificuldade destas crianças nas três áreas abordadas e como estas dificuldades muitas vezes determinam o seu desempenho. Diferentemente das crianças normais, as autistas apresentam muitas vezes dissociações entre o perfil funcional da comunicação e o desempenho sóciocognitivo, em função das dificuldades específicas da patologia
Title in English
Functional and sócio-cognitive issues in language development of normal and autistic children
Keywords in English
Autistic disorders
Language development
Pré-verbal communication
Social-cognitive development
Abstract in English
Language and communication disorders have always been considered within autistic spectrum disorders. Nowadays many studies report the speech and language therapist's work with this population. This research provides a contribution to the better understanding of language and social cognitive developmental processes in the preceding and early stages of verbalization in normal developing and autistic children. The theoretical basis aims to support this study and to provide a sample of the recent discussions about the issue. The objective of the research is to determine the correlations between the functional communicative profile and the social-cognitive performance of children with normal development between zero and 36 months of age and autistic children. The methodology proposed involves the systematic follow up of six children interacting with their mothers through recordings sessions conducted in their homes, with three months interval of three children between the first and the 15th month (3 subjects) and between the 18th and the 36th months (3 subjects). To further improve the generalization possibilities of the data obtained with this small group the same data was obtained from other 39 subjects interaction with their mothers, 3 of each age (respectively 1, 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, 33 and 36 months). The data about the development of communicative language profile and social cognitive performance provided parameters from which investigate the communicative profile and the social cognitive development of autistic children (10 verbal and 10 non-verbal). Results show that normal and autistic children presented different correlations between language and social-cognitive habilities. In both groups it was possible to observe that the functional communication profile and the social-cognitive performance are associated and that the development of one domain in necessarily linked to the development of the other. The present research confirmed that communicative intent is present since birth and that there is a quantitative and a qualitative improvement of communicative abilities along with the improvement of social-cognitive abilities. In verbal and non-verbal autistic children the characterization of the functional communicative profile and the socialcognitive performance conducted in this study confirmed these children's inabilities in the three domains and how these inabilities determine their general performance. Contrary to normal developing children the autistic children many times present dissociation between the functional communicative profile and the social-cognitive performance due specific characteristics of the disorder.
 
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This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2007-08-08
 
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  • Amato, Cibelle Albuquerque de La Higuera, et al. Estudo longitudinal da terapia de linguagem de 142 crianças e adolescentes com distúrbios do espectro do autismo [doi:10.1590/S2317-17822013000400015]. CoDAS [online], 2013, vol. 25, p. 388-390.
  • AMATO, Cibelle Albuquerque de La Higuera, et al. Fatores intervenientes na terapia fonoaudiológica de crianças autistas [doi:10.1590/S1516-80342011000100019]. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia [online], 2011, vol. 16, p. 104-108.
  • AMATO, Cibelle Albuquerque de La Higuera, and Fernandes, Fernanda Dreux Miranda. O uso interativo da comunicação em crianças autistas verbais e não verbais [doi:10.1590/S0104-56872010000400002]. Pró-Fono [online], 2010, vol. 22, p. 373-378.
  • AMATO, Cibelle Albuquerque de La Higuera, e Fernandes, Fernanda Dreux Miranda. Aspectos funcionais da comunicação: estudo longitudinal dos primeiros três anos de vida. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. Jornal [online], 2011, vol. 23, p. 277-280. Dispon?vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=2179-649120110003&lng=pt&nrm=iso.
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  • FERNANDES, F. D. M., AMATO, C. A. H., and MOLINI-AVEJONAS, D. R. Adherence of ASD Children and Adolescents to Language Therapy. Autism Open Access Journal, 2013.
  • FERNANDES, F. D. M., e AMATO, C. A. H. Análise de Comportamento Aplicada e Distúrbios do Espectro do Autismo: revisão de literatura. CODAS, 2013, vol. 25, p. 289-296.
  • Fernandes, Fernanda Dreux Miranda, et al. Orientação a mães de crianças do espectro autístico a respeito da comunicação e linguagem [doi:10.1590/S2179-64912011000100004]. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. Jornal [online], 2011, vol. 23, p. 1-7.
  • Fernandes, Fernanda Dreux Miranda, et al. Recursos de informática na terapia fonoaudiológica de crianças do espectro autístico [doi:10.1590/S0104-56872010000400009]. Pró-Fono [online], 2010, vol. 22, p. 415-420.
  • Fernandes, Fernanda Dreux Miranda, Albuquerque De La Higuera Amato, Cibelle, y Molini-Avejonas, Daniela Regina. Resultados de terapia de lenguaje con niños del espectro autista [doi:10.1016/j.rlfa.2011.12.002]. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología (Ed. Impresa) [online], 2012, vol. 32, p. e1-e5.
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  • Fernandes, Fernanda Dreux Miranda, e AMATO, Cibelle Albuquerque de La Higuera. A Comprehensive Book on Autism Spectrum Disorders [doi:10.1590/S1516-80342012000100020]. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia [online], 2012, vol. 17, p. 112-112.
  • Fernandes, Fernanda Dreux, et al. Fonoaudiologia e autismo: resultado de três diferentes modelos de terapia de linguagem [doi:10.1590/S0104-56872008000400011]. Pró-Fono [online], 2008, vol. 20, p. 267-272.
  • Santos, Thaís Helena Ferreira, et al. Comparação dos instrumentos Childhood Autism Rating Scale e Autism Behavior Checklist na identificação e caracterização de indivíduos com distúrbios do espectro autístico [doi:10.1590/s2179-64912012000100018]. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. Jornal [online], 2012, vol. 24, p. 104-106.
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  • AMATO, Cibelle Albuquerque de La Higuera, e FERNANDES, F. D. M. Questões funcionais e sócio-cognitivas no desenvolvimento da linguagem em crianças normais e autistas. In 15o Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia e 7o Congresso Internacional de Fonoaudiologia, Gramado, 2007. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia - Suplemento Especial.São Paulo : Copy Press, 2007. Resumo.
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  • BARBOSA, Milene Rossi Pereira, et al. Play situations in Language Therapy with ASD Children & Adolescents. In ASHA Convention, San Diego, 2011. Beacons of Inspiration: Innovation to Action., 2011. Abstract.
  • BARBOSA, Milene Rossi Pereira, et al. Quality of Life in Youngsters with ASD. In 2012 ASHA Convention - Opportunities and Outcomes, Atlanta, 2012. 2012 ASHA Convention - Opportunities and Outcomes.Atlanta : American speech-Language-Hearing Association, 2012. Abstract.
  • DEFENSE-NETRVAL, D. A., et al. Qualidade de vida de jovens do espectro do autismo. In XX Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia, Brasília, 2012. XX Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia., 2012. Resumo. Dispon?vel em: http://www.sbfa.org.br/portal/suplementorsbfa.
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  • FERNANDES, F. D. M., et al. Habilidades pragmáticas e diagnóstico diferencial em crianças pertencentes ao espectro do autismo. In 21º Congresso Brasileiro e 2º Ibero-Americano de Fonoaudiologia, Porto de Galinhas, 2013. Anais do XXI Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia., 2013. Resumo.
  • FERNANDES, F. D. M., et al. Language therapy and autism: results of three different models. In ASHA Convention 2009, New Orleans, 2009. ASHA 2009 Exhibits and Program.New Orleans : ASHA, 2009. Abstract.
  • FERNANDES, F. D. M., et al. Personal Computers in language therapy with autistic children. In ASHA Convention, Philadelphia, 2010. ASHA Making effective communication, a human right, accessible and archievable for all.Philadelphia : Americam Speech-Language-Hearing Association, 2010.
  • FERNANDES, F. D. M., et al. Symbolic Play & Interactivity in Children with ASD. In 2012 ASHA Convention - Opportunities and Outcomes, Atlanta, 2012. 2012 ASHA Convention - Opportunities and Outcomes.Atlanta : American speech-Language-Hearing Association, 2012. Abstract.
  • FERNANDES, F. D. M., AMATO, C. A. H., and NASCIMENTO, L. A. Language therapy results in children and adolescents with autism spectrum disorders. In 29th World Congress of the IALP, torino, 2013. Where Pratice meets science. : IALP, 2013. Abstract.
  • FERNANDES, F. D. M., AMATO, Cibelle Albuquerque de La Higuera, and MORATO, Priscilla Faria Sousa. Assessing progress in autistic children´s communication: a linguistic contribution. In World Psychiatric Association International Congress, Istambul, 2006. Turkish Journal Of Psychiatry - supplement 1.Istambul, Turquia, 2006. Abstract.
  • FERNANDES, F. D. M., and AMATO, C. A. H. Families communicating with children with autism spectrum disorders. In 10 International Autism-Europe Congress, Budapeste, 2013. New Dimensions for Autism., 2013. Abstract.
  • FERNANDES, F. D. M., and AMATO, C. A. H. Professional education, research and service provision to ASD children in Brazil - reporting a 26-year experience. In 10 International Autism-Europe Congress, Budapeste, 2013. New Dimensions for Autism., 2013. Abstract.
  • FERNANDES, F. D. M., and AMATO, Cibelle Albuquerque de La Higuera. Correlations between the functional profile of communication and socio-cognitive performance in normal and autistic children. In World Psychiatric Association International Congress, Istambul, 2006. Turkish Journal Of Psychiatry - supplement 1.Istambul, Turquia, 2006. Abstract.
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  • SANTOS, Thaís Helena Ferreira, et al. Comparing the use of CARS & ABC with Autistic Individuals. In ASHA Convention, San Diego, 2011. Beacons of Inspiration: Innovation to Action., 2011. Abstract.
  • SANTOS, Thaís Helena Ferreira, et al. Fonoaudiologia nos Distúrbios Psiquiátricos da Infância - 25 anos de Ensino, Assistência e Pesquisa. In 18º Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia, Curitiba, 2010. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia - Suplemento., 2010. Resumo.
  • SANTOS, Thaís Helena Ferreira, et al. Intenção comunicativa e imitação em crianças do espectro autístico. In 10º Congresso da Fundação Otorrinolaringologia, Gramado, 2011. 10º Congresso da Fundação Otorrinolaringologia.são paulo, 2011. Resumo.
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