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Mémoire de Maîtrise
DOI
10.11606/D.8.2014.tde-28052014-115342
Document
Auteur
Nom complet
Rodrigo Garcia Manoel
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2014
Directeur
Jury
Oliva Neto, João Angelo (Président)
Martins, Paulo
Prado, João Batista Toledo
Titre en portugais
Teoria e prática: estudo e tradução das epístolas e invectivas de Pseudo-Salústio e Pseudo-Cícero à luz dos Progymnásmata
Mots-clés en portugais
(Pseudo-)Cícero
(Pseudo-)Salústio
História da educação
Progymnásmata
Retórica
Resumé en portugais
Com a pesquisa busca-se descobrir quão estreita é a relação entre a teoria das prescrições retóricas feitas pelos progymnásmata de Élio Teão, Hermógenes, Aftônio e Nicolau e as produções escritas que nos restaram de alunos na iminência de praticar a oratória a partir do primeiro século d.C. Deste modo, pela análise dos documentos esperase, primeiro, produzir mais informações sobre como se dava o ensino de tal disciplina entre os romanos, a) indentificando os temas de que se serviam os professores, a relevância de tais produções escritas para a aprendizagem de gêneros textuais, os lugarescomuns e os autores que eram modelo a imitar ou evitar e o modo como tal ação se dava por meio das palavras; b) fornecendo tradução da invectiva de (Pseudo-)Cícero e da invectiva e das epístolas a César de (Pseudo-)Salústio.
Titre en anglais
Theory and practice: study and translation of epistles and invective of Pseudo-Sallust and Pseudo-Cicero in light of Progymnásmata
Mots-clés en anglais
(Pseudo-)Cicero
(Pseudo-)Sallust
History of education
Progymnásmata
Rhetoric
Resumé en anglais
This research aims to find out how close is the relationship between the theory of rhetorical prescriptions of Aelius Theon, Hermogenes, Aphtonius the Sophist, and Nicolaus the Sophist and remaining texts of students who were about to go on public speaking on first century A.D. Thus, the analysis of such documents is expected to give more information about rhetorical teaching among the Romans: identifying themes that served teachers, the relevance of such written productions for learning text genres, the common places and authors that were model to imitate or avoid and how such action took form through words. At last, there is a translation of the invective by (Pseudo -)Cicero and the invective and the epistles to Caesar by (Pseudo-)Sallust.
 
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Date de Publication
2014-05-28
 
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