• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2005.tde-05072005-221158
Document
Auteur
Nom complet
Claudio Bazzoni
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2005
Directeur
Jury
Vieira, Maria Augusta da Costa (Président)
Carneiro, Alexandre Soares
Hansen, Joao Adolfo
Muhana, Adma Fadul
Peres, Lygia Rodrigues Vianna
Titre en portugais
A teatralização retórica dos autos sacramentais mitológicos de Calderón
Mots-clés en portugais
Literatura espanhola
Pedro Calderón de la Barca
Teatro
Resumé en portugais
A maioria dos estudos sobre os autos sacramentais realizados ao longo da história não considera as teorias retórico-poéticas que na época de Calderón forneciam as regras e os modelos para as práticas de representação. Assim, o valor e a significação do drama sacramental foi mudando de acordo com as concepções, condicionamentos e pressupostos dos leitores de cada momento da história. O objetivo desta pesquisa é reconstruir o sistema de representação que os autos sacramentais integravam. Os dramas sacramentais colocavam em cena a sacralidade da teologia-política cristã contra-reformista. Eram definidos por Calderón como "sermones puestos en verso" que apresentavam sempre o mesmo assunto: a Redenção e a Eucaristia. Por serem "sermões", é possível relacionar alguns dos elementos constitutivos do auto sacramental aos conceitos predicáveis, um modo agudo de apresentar a palavra divina que, segundo os tratados de eloqüência sacra, os pregadores do século XVII usavam para maravilhar o público. Os autos sacramentais são representações alegóricas. Para Calderón, assim como para Ficino, Pico de la Mirandola e outros humanistas, as verdades cristãs estavam presentes em todas as tradições e em todos os tempos. Em El divino Orfeo e Andrómeda y Perseo, dois autos sacramentais mitológicos, o autor madrileno desloca para textos de ficção os princípios interpretativos dos Padres da Igreja medieval, fazendo com que mitos cristianizados, decorosamente, ensinem ao público a ética e a política fundamentadas nas autoridades e deleitem-no com a engenhosidade das metáforas
Titre en anglais
Rhetorical theatricalization of Calderón de la Barca's mythological auto sacramentales El Divino Orfeo, Andrómeda y Perseo
Mots-clés en anglais
Not available
Resumé en anglais
Throughout history, most studies of the one-act allegorical religious dramas known as auto sacramentales did not consider the rhetorical and poetical theories that, in Calderón de la Barca's time, provided the rules and models for the performing arts. Thus, the value and significance of the sacramental plays have differed according to the concepts, conditioning and assumptions of each reader in each historical moment The goal of the present study is to reconstruct the system of representation to which the autos sacramentales belonged.The sacramental plays were enactments of the holiness of the counter-reformist Christian theology and politics Calderón defined them as "sermons puestos en verso" [sermons in verse] that unchangingly dramatized the same subject matter namely, the Redemption and the Eucharist Inasmuch as they were "sermons", it is possible to associate some constitutive elements of the auto sacramentales to the predicable concepts, i.e., expressions extracted from the Bible relating sacred matters and a rather keen way of presenting the word of God, to which, according to treatises on sacred eloquence, preachers of the 1 7 century resorted to marvel their audience.The auto sacramentales are allegorical representations. For Calderón de la Barca, as well as for Ficino, Pico de la Mirandola and other humanists, Christian truths were present in every tradition of every age. In El Divino Orfeo and Andrómeda y Perseo, two mythological autos sacramentales, the Madrilenian author transposes the interpretative principles of the medieval Church Fathers to texts of fiction, thus allowing Christianized myths to decorously educate the people about an ethics and politics substantiated on the authorities while delighting them with ingenious metaphors
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-05-12
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.