• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2015.tde-29062015-145116
Document
Author
Full name
Sara Veloso Lara
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Taille, Elizabeth Harkot de La (President)
Coelho, Patricia Margarida Farias
Sampaio, Glória Regina Loreto
Title in Portuguese
No limiar do ethos do enunciador e do ator do enunciado no drama político O último rei da Escócia e no documentário-verdade General Idi Amin Dada: um autorretrato
Keywords in Portuguese
Ethé
General Idi Amin Dada: um autorretrato
Idi Amin Dada
O último rei da Escócia
Semiótica
Abstract in Portuguese
Nesta dissertação, investimos na depreensão e no cotejo dos ethé das instâncias dos enunciadores e dos atores do enunciado de duas totalidades fílmicas: o subgênero drama político, O último rei da Escócia, dirigido pelo norte-americano, Kevin MacDonald, em 2006, e o documentário-verdade, General Idi Amin Dada: um autorretrato, dirigido pelo francês Barbet Schroeder, em 1974, na perspectiva da Semiótica francesa. Os enunciadores correspondem ao simulacro de sujeito dos cineastas, em conjunção com roteiristas, operadores de iluminação e de som; e os atores do enunciado correspondem ao simulacro de sujeito de Idi Amin Dada nos filmes. Entende-se o ethos na visada da Semiótica narrativa e discursiva, como um modo recorrente de fazer e ser, depreensível por meio de um percurso gerativo de sentido. As ações dos sujeitos ligadas ao fazer oscilam devido à influência das grandezas, intensidade e extensidade, que os aspectualizam, por meio do olhar do observador, representado pelos espectadores, cujas percepções são temporalizadas, controladas pelo andamento, princípios advindos da Semiótica tensiva. Os ethé dos enunciadores estão diretamente relacionados aos recursos fílmicos: tipos de plano, enquadramentos, tipos de ângulo, movimentos de câmara, iluminação, efeitos sonoros. Todos esses elementos também participam da composição dos ethé dos atores, acrescidos dos elementos corporais, como: gestos, expressão facial, olhar e forma de se mover no espaço. Pautando-nos nos trabalhos de Yuri Lotman (1978), Greimas e Courtès (1979; 2008), Elizabeth Harkot-de-La-Taille (2004; 2008), Norma Discini de Campos (2009; 2006) e Fiorin (2008), analisamos os recursos fílmicos e gestuais, cujas significações erigem da combinação do plano do conteúdo e do plano da expressão, submetidos à percepção dos espectadores. Para tanto, elencamos três cenas emblemáticas de cada filme. Primeiramente, nós as cotejamos separadamente em cada obra, a fim de verificar a possibilidade de convergência ou divergência entre o ethos do enunciador e o do ator do enunciado. Em seguida, cotejamos os dois filmes, a fim de verificar o grau de convergência ou divergência entre os ethé dos enunciadores e entre atores com os estilos dos subgêneros.
Title in English
At the border of the ethos of the enunciator and the actor of the enunciation in the political drama The last king of Scotland and the documentary General Idi Amin Dada: a selfportrait
Keywords in English
Ethé
General Idi Amin Dada: a selfportrait
Idi Amin Dada
Semiotics
The last king of Scotlan
Abstract in English
In this dissertation, we observe and compare the ethos of the enunciators and the actors of enunciation of two movie subgenres: the political drama The last king of Scotland, directed by the North American filmmaker Kevin McDonald (2006), and the documentary General Idi Amin Dada: a selfportrait (1974), directed by the French filmmaker Barbet Schroeder, from the perspective of French Semiotics. The enunciators correspond to the simulacrum of the subjects responsible for the movie: filmmakers, screen players, sound editor, photography etc; and the actors of the enunciation correspond to the subject Idi Amin Dada. Ethos in the perspective of narrative and discursive semiotics is understood as resulting from repetitive ways of doing and being, which are recognized in the generative process of meaning. The actions of the actors, which are related to the way of doing, vary according to the influence of two valencies: intensity and extensity, which aspectualize them through the viewers gaze, represented by the spectators, whose perceptions are time-measured and controlled by the pacing, principle derived from tensive Semiotics. The ethos of the enunciators is apprehended from the filmic elements: types of plan, framing, angle, camera movements, lighting, sound effects and body elements: gestures, facial expression, gaze and movement in space. Based on the works of Yuri Lotman (1978), Greimas and Courtès (1979), Elizabeth Harkot de-La-Taille (2004), Norma Discini de Campos (2009; 2006), Fiorin (2004; 2008), we perform an analysis of filmic and gestural features of three emblematic scenes in each movie, whose meanings come from the combination of the content and the expression plan submitted to the perception of viewers. Firstly, we compare them separately in order to verify the possibility of convergence or divergence between the ethos of the enunciator and the actor. Then we compare both films in order to verify the degree of convergence or divergence between the ethos of enunciators and the style of each subgenre.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-06-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.