• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2005.tde-12032006-205113
Document
Author
Full name
Maurício Hermini de Camargo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2005
Supervisor
Committee
Cavallari, Doris Natia (President)
Barni, Roberta
Faria, Flora de Paoli
Title in Portuguese
"La ciociara: romance, cinema e a relação com o espaço"
Keywords in Portuguese
alberto moravia
cesare zavattini
cinema
la ciociara
vittorio de sica
Abstract in Portuguese
A dissertação de mestrado aqui apresentada envolve o estudo do romance La ciociara de Alberto Moravia e sua adaptação fílmica homônima, realizada por Vittorio De Sica e seu colaborador Cesare Zavattini, através de uma abordagem semiótica. A escolha do romance La ciociara deve-se a suas características estruturais, uma vez que esta é uma narrativa que se difere das demais narrativas do autor pela questão do percurso espacial realizado pelos dois personagens principais. O presente trabalho insere-se, portanto, no âmbito da reflexão crítica da literatura italiana do século XX, ao observar a atitude dos intelectuais diante das massas populares. Acompanharemos o percurso intelectual do escritor, seguindo o itinerário proposto por sua obra literária, mostrando, assim, o pensamento da crítica sobre a mesma. A relação do cinema com a literatura suscita um número variado de críticas e estudos, todavia, a questão fundamental para esta pesquisa é o fascínio exercido pela obra literária do escritor Alberto Moravia no imaginário cinematográfico. Os elementos que contribuem para o ‘olhar’ do diretor de cinema e para o do roteirista do filme, formam um elo entre as características que se aproximam e se distanciam do original literário e possibilitam a identificação dos elementos de diluição da obra literária no corpo de uma adaptação fílmica. Na esfera do espaço, o filme de Vittorio De Sica será analisado sob os códigos de focalização. A visão das estruturas narrativas no universo fílmico, levarão em consideração a utilização de determinados pontos de vista que comandam a representação. A conclusão desta análise visa salientar a distanciação entre os personagens do texto e do filme como ligação entre as narrativas em questão
Title in English
La ciociara: literature, cinema and the relationship with space
Keywords in English
alberto moravia
cesare zavattini
cinema
la ciociara
vittorio de sica
Abstract in English
This paper, based on a semiotic approach and presented for the credits of na MA dissertation, is a study of Alberto Moravia’s novel La ciociara and its homonym filmic adaptation by Vittorio De Sica and Cesare Zavattini. The choice of La ciociara happens due to its structural characteristics, once it is different from the other narratives by the author in terms os space trodden by the two main characters. Therefore, this paper is inserted in the scope of the Italian literary critical thinking of the twentieth century, observing the intellectual behavior in face of the crowds. We will follow the writer’s intellectual path shown by his literary writings, thus showing the critics’ thought about his work. The relationship between cinema and literature rouses a varied amount of different studies and criticism; however, the fundamental issue in this research is the fascination Alberto Moravia’s literary work has on the cinematographic imagery. The elements that contribute to how the film director and the screenwriter ‘look’ make a connection among the characteristics that get either close or far from the original literary piece, and also make the identification of the diluting elements of the literary work in the body of the filmic adaptation possible. In the scope of space, Vittorio De Sica’s film will be analyzed within the focalization codes. The view of the narrative structures in the filmic universe will take into consideration the use of certain points of view that command representation. Our conclusion aims at emphasizing the distancing of the characters in the text and in the film as the link between the analyzed narratives.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
tese.pdf (902.23 Kbytes)
Publishing Date
2006-07-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.