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Thèse de Doctorat
DOI
10.11606/T.8.2009.tde-22032010-115816
Document
Auteur
Nom complet
Fernando Maués de Faria Junior
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2009
Directeur
Jury
Mongelli, Lenia Marcia de Medeiros (Président)
Abreu, Márcia Azevedo de
Muhana, Adma Fadul
Sodré, Paulo Roberto
Vieira, Maria Augusta da Costa
Titre en portugais
Cancioneiros, folhetos e romanceiros: o gênero romance na primeira metade do século XVI
Mots-clés en portugais
Pliegos sueltos
Siglo de Oro
Cancioneiro
Martín Núcio
Romanceiro
Resumé en portugais
Os primeiros testemunhos que temos do romanceiro ibérico encontram-se em volumes manuscritos de meados do século XV, nos quais tais textos são apenas acessórios aos jogos da poética cortesã. No século XVI, porém, observa-se a emancipação do gênero através uma intensa atividade editorial. Imprimem-se então pelo menos 32 cancioneiros e romanceiros e mais de duas centenas de pliegos sueltos contendo mais de 153 romances diversos - além de variantes e lições. O que pretendemos, neste trabalho, a partir da perspectiva chamada por Pinto Correia de genético-histórico-filológica, é estudar os critérios de seleção e organização dos romances pelos editores da primeira metade do XVI e refletir como os volumes impressos por eles em especial o Cancionero de Romances, de Martín Nucio contribuíram para a história do romance como gênero.
Titre en anglais
Song books, leaflets and romances: the genre romance in the first half of the sixteenth century
Mots-clés en anglais
Siglo de Oro
Chapbooks
Martín Núcio
Romances
Song books
Resumé en anglais
The first evidences we have about the romanticist literary asset are found in the written volumes dated from the middle of the fifteenth century, in which such texts are mere supplementary tools to the games of the courtesan poetics. However, in the sixteenth century the emancipation of the genre through an intense editorial activity was observed. For that matter, at least thirty two collections of songs and romances and over two hundred samples of chapbooks, holding more than one hundred fifty three varied hispanic ballads besides variants and lessons were printed. From the perspective of genetic, historical and philological view named by Pinto Correia, the purpose of this thesis is to study the criteria of selection and organization of the Hispanic ballads by the editors of the early sixteenth century and to reflect on how the volumes printed by them being either chapbooks or song books could contribute for the history of Hispanic ballads as a genre.
 
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FERNANDO_MAUES.pdf (4.91 Mbytes)
Date de Publication
2010-03-22
 
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