• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.8.2010.tde-30082011-141246
Document
Author
Full name
Elizabeth da Penha Cardoso
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Passos, Cleusa Rios Pinheiro (President)
Brandão, Ruth Junqueira Silviano
Moraes, Marcos Antonio de
Pinto, Maria Cecilia Queiroz de Moraes
Ribeiro, Esio Macêdo
Title in Portuguese
Feminilidade e transgressão  - uma leitura da prosa de Lúcio Cardoso
Keywords in Portuguese
Crônica da casa assassinada
Inácio
Literatura brasileira
Literatura e mulher
Literatura e psicanálise
Lúcio Cardoso
Mãos vazias
Abstract in Portuguese
O presente estudo é dedicado à interpretação da prosa de Lúcio Cardoso (1912-1968) e está norteado pela personagem feminina, devido à sua constante presença e importância nos livros do autor. Parte-se aqui da ideia de que a figura da mulher constitui a base de seu fazer artístico, como se ela fosse, a um só tempo, o enigma e a resposta. Ao menos três aspectos contribuem para esse efeito: a proliferação de personagens femininas nos títulos, a centralidade do feminino em paralelismo com a opção por uma prosa de tensão interiorizada e a feminilidade atuando no arranjo dos acontecimentos. Lúcio Cardoso elabora seus textos no bojo da insatisfação das personagens femininas, gerando transgressão; no fato de as mulheres exercerem o mal, visando à destruição do status quo; e na multiplicidade, vinculada à própria indefinição do feminino e responsável por uma ficção plena de ambiguidades e enganos. A seleção do corpus se fez com o intento de eleger um livro representativo de cada década (1930, 1940 e 1950) da produção de Lúcio. São obras que, simultaneamente, abarcam temas recorrentes e condensam o período abordado. Desse modo, Mãos vazias (1938), Inácio (1944) e Crônica da casa assassinada (1959) ocupam o primeiro plano, com análise textual aprofundada, e os outros títulos atuam na busca de constantes diálogos que os aproximem. As leituras foram sustentadas pela intersecção com a psicanálise e a história, tendo sempre em vista o benefício da interpretação do texto literário.
Title in English
Femininity and transgression a reading of Lúcio Cardosos prose.
Keywords in English
Brazilian literature
Crônica da casa assassinada
Inácio
Literature and psychoanalysis
Literature and women
Lúcio Cardoso
Mãos vazias
Abstract in English
The present study is dedicated to the interpretation of Lúcio Cardosos prose (1912 -1968) and it is guided by the feminine character, due to its constant presence and importance in the authors works. The thesis starts with the main idea that the figure of the woman constitutes the expressive part of his artistic production. It is, at the same time, the question and the answer to understand Cardosos novels. At least three aspects contribute to this effect: the expressive number of feminine characters in the titles, the central place of the feminine, in parallelism with the option for the interiorized tension in the prose, and the femininitys influence in the course of the narratives. Lúcio Cardoso elaborates his texts on the dissatisfaction of the feminine characters, generating transgression; on womens evil behavior, aiming to the destruction of the status quo; and on multiplicity, linked with the non-definition of the feminine, creating a fiction full of ambiguity and misconceptions. The corpus was selected aiming to include a representative book of each decade (1930, 1940, and 1950) of Lúcios production. They are novels that, simultaneously, deal with recurrent themes and condense the period of time analyzed in the study. In this way, Mãos vazias (1938), Inácio (1944), and Crônica da casa assassinada (1959) constitute the first plan, with an in-depth textual analysis, and the other titles aim to develop intensive dialogues to approach them. The readings had been supported by the intersection with the psychoanalysis and history, always aiming to improve the interpretation of the literary text.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-08-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.