• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
Documento
Autor
Nombre completo
Flavia Gonçalves
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2019
Director
Tribunal
Milton, John (Presidente)
Carvalho, Solange Peixe Pinheiro de
Furlanetto, Elton Luiz Aliandro
Monteiro, Daniel Lago
Título en portugués
Hamlet, Otelo e Macbeth em Tales from Shakespear: uma análise das adaptações de Charles Lamb para as crianças do princípio do século XIX 
Palabras clave en portugués
Adaptação
Charles Lamb
Literatura infantil
Tradução
William Shakespeare
Resumen en portugués
A presente dissertação tem como propósito refletir sobre algumas questões envolvidas na reescrita de peças teatrais de William Shakespeare para crianças, levando-se em consideração o sistema literário infantil inglês. O corpus selecionado é composto pelas narrativas Hamlet; Otelo; Macbeth; publicadas em Tales From Shakespear. Designed for the use of young persons (1807), pelos irmãos Charles e Mary Lamb. Partimos dos pressupostos teóricos, que foram baseados em fundamentos da área de Estudos da Tradução, com a teoria dos polissistemas de Itamar Even-Zohar e as concepções de André Lefevere sobre refração e reescrita, e complementados com as teorias de Estudos da Adaptação, de Linda Hutcheon. Utilizamos também o conceito de tradução intralingual, conforme definido por Roman Jakobson. A pesquisa traz a contextualização da obra na época de sua publicação e discorre sobre a formação da Literatura Infantil. A partir de uma análise comparativa, enfocamos a maneira pela qual protagonistas, temas do mundo adulto e elementos trágicos das peças Shakespearianas foram transformados em narrações dramáticas, que acabaram tornando-se as verdadeiras histórias do dramaturgo para aqueles que não conheceram a obra dele.
Título en inglés
Hamlet, Otelo and Macbeth in Tales from Shakespear: an analysis of the adaptations of Charles Lamb for children at the beginning of the 19th century
Palabras clave en inglés
Adaptation
Charles Lamb
Children's literature
Translation
William Shakespeare
Resumen en inglés
This dissertation examines some questions regarding William Shakespeare's plays rewritten for children, taking into account the literary system. The study will focus on the narratives Hamlet, Othello, and Macbeth, which were published in Tales From Shakespear. Designed for the use of young persons (1807) by the brother and sister Charles and Mary Lamb. The research was conducted in light of the concepts of Translation Studies, such as the Polysystems Theory of Itamar Even-Zohar, and the conception of refraction/rewriting of André Lefevere, complemented by the Adaptation Studies theories of Linda Hutcheon, as well as the concept of intralingual translation by Roman Jakobson. Tales From Shakespear is contextualized in its particular period, and the formation of Children's Literature is described. Based on a comparative study, we focus on how the main characters, adult themes and tragic elements of the Shakespeare's plays were transformed into dramatic narrations, which in many cases have become many peoples first encounter with Shakespeare.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2019-11-25
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2020. Todos los derechos reservados.