• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2019.tde-27022019-140353
Document
Auteur
Nom complet
Flávio Assis Santos de Jesus
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2018
Directeur
Jury
Iokoi, Zilda Marcia Gricoli (Président)
Carvalho, Francione Oliveira
Carvalho, José Sergio Fonseca de
Severino, José Roberto
Titre en portugais
Currículo e lugar: dimensões da experiência educativa do Barracão de Ideias
Mots-clés en portugais
Diversidade Cultural
Educação Escolar Básica
Ideologia
Toponímia
Resumé en portugais
O presente estudo trata da experiência educativa do Barracão de Ideias, ocorrida na cidade do Salvador-Ba, no âmbito da Educação Básica da rede privada de ensino, que vem sendo sistematizada desde 2011. O objeto deste estudo foi a investigação acerca da prática educacional do coletivo do Barracão de Ideias, à luz de duas categorias de análise: currículo e lugar, sendo para isso necessário compreender os mecanismos de produção e manutenção de ambiguidades e ambivalências presentes na tradição do currículo escolar brasileiro, como lugar de silenciamento das diversidades, dos espaços de representação de outras legitimidades social, cultural, estética, política e ideológica, e de que maneira a prática pedagógica do Barracão de Ideias se constitui em um instrumento de desmascaramento e problematização dessas ambivalências.
Titre en anglais
Curriculum and place: dimensions of the educacional experience of Barracão de Ideias
Mots-clés en anglais
Basic Scholar Education
Cultural diversity
Ideology
Toponimy
Resumé en anglais
The current study deals with the educational experience of the Shack of Ideas which takes place in the city of Salvador-Bahia, in the scope of Basic Education of the private school system, systematized since 2011. The object of this study was the investigation about the educational practice of the collective of Shack of Ideas, in the light of two categories of analysis: curriculum and place. Thus, we sought to understand the mechanisms of production and maintenance of ambiguities and ambivalences present in the tradition of the Brazilian school curriculum, as a place of silencing of diversity, of the representation spaces of other social, cultural, aesthetic, political and ideological legitimacy and of how the pedagogical practice of the Shack of Ideas constitutes an instrument of unmasking and problematizing of these ambivalences.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-03-11
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.