• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2018.tde-11072018-145907
Document
Author
Full name
Daniela Berciano Sinhorini
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Caretta, Elis de Almeida Cardoso (President)
Gebara, Ana Elvira Luciano
Gil, Beatriz Daruj
Maroneze, Bruno Oliveira
Title in Portuguese
Ambiguidade lexical e humor: proposta de atividade para o sétimo ano do Ensino Fundamental II
Keywords in Portuguese
HQ
Léxico
Multimodalidade
Semântica lexical
Abstract in Portuguese
Os documentos oficiais e a concretização das propostas no livro didático analisado abordam a ambiguidade lexical como algo a ser evitado e corrigido através de estratégias de desambiguação, ignorando a importância da natureza polissêmica da língua como recurso expressivo na comunicação cotidiana e como instrumento fundamental do humor, especialmente as variantes de humor popular e infantil. O presente trabalho busca abordar a ambiguidade lexical, polissemia e homonímia, no gênero tirinha cômica, texto multimodal e humorístico, visando observar a eficácia da proposta de leitura e produção como exercício de contextualização, levando os alunos a observarem, explicarem e produzirem texto, utilizando-se dos diversos significados possíveis das palavras em uso, em situação concreta de enunciação. A proposta se dá dentro do conceito de multimodalidade, trabalhando a ambiguidade lexical e o letramento visual, objetivando que o aluno não apenas observe e compreenda as tirinhas apresentadas, mas também que produza a sua própria, compondo o texto com os elementos verbal e visual. As atividades foram divididas em dez passos: pesquisa e compartilhamento de HQs, atividade diagnóstica, análise da ambiguidade lexical em tirinha cômica no livro didático, jogo digital Quem ri seus males espanta Piadas, consulta às diferentes acepções no dicionário, escrita do glossário de unidades lexicais polissêmicas ou homônimas, elaboração do roteiro da tirinha, autoavaliação, produção final de uma tirinha cômica e apreciação dos trabalhos das turmas.
Title in English
Lexical ambiguity and humor: a work proposal for the 7th grade of Elementary School
Keywords in English
Comics
Lexic
Lexical semantics
Multimodality
Abstract in English
The analised official papers and textbook proposals approach lexical ambiguity as something to be avoided and correct through desambiguation strategies, ignoring the importance of the polissemic nature of language as an expressive resource of the language in daily communication and as a fundamental tool of comedy and humor, especially popular and childrens jokes and puns. This paper aims to approach lexical ambiguity, polissemy and homonyms, within the comic strip genre, which is a multimodal and comic text genre, with the objetive of observing how effective this proposal of reading and writing can be to help students comprehend, learn and explain lexical ambiguity, by using a word in multiple possible meanings in the comic strip, in concrete enunciation. This proposal uses multimodality, by combining lexical ambiguity and visual litteracy, aiming to enable the student not only to observe and understand the comic strips presented, but also to produce their own by using verbal and visual components. The sequence is divided in ten steps: research and sharing comics, diagnostic evaluation, lexical ambiguity in the textbook, digital game Quem ri seus males espanta Piadas, searching for different meanings of words in the dictionary, writing a glossary of polissemic unities, production of a scratch comic, self evaluation, final production and appreciation of the classes works.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-07-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.