• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.81.2012.tde-28092012-143219
Document
Author
Full name
Breno Arsioli Moura
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Silva, Cibelle Celestino (President)
Forato, Thaís Cyrino de Mello
Queiroz, Glória Regina Pessôa Campello
Silva, Ana Paula Bispo da
Zanetic, Joao
Title in Portuguese
Formação crítico-transformadora de professores de Física: uma proposta a partir da História da Ciência
Keywords in Portuguese
Ensino Superior
Formação de professores
História da Ciência
Abstract in Portuguese
A conjuntura atual da formação de professores de Física aponta para um cenário complexo, com propostas diversificadas e pontos de vista distintos sobre qual professor se espera e quais conhecimentos ele deve ter. Nesse sentido, é defendida neste trabalho a necessidade de se promover uma formação crítico-transformadora, no intuito de proporcionar aos professores uma visão crítica de mundo e incentivar uma atitude transformadora, a fim de que eles saibam lidar com este cenário que os cerca. A História da Ciência, ao proporcionar uma visão mais clara do processo de construção do conhecimento científico, pode oferecer subsídios para desenvolver a formação crítico-transformadora dos professores de Física. A partir disso, foi construída uma proposta de abordagem da História da Ciência que promovesse a formação crítico-transformadora, denominada Abordagem Multicontextual da História da Ciência (AMHIC). Fundamentada na ideia de ensino contextualizado, a AMHIC propõe o estudo de episódios históricos a partir de três contextos: científico, metacientífico e pedagógico. A abordagem foi aplicada de forma piloto em uma disciplina do curso de Licenciatura em Física da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, sendo coletado para análise um conjunto de dados escritos, notas de campo e entrevistas. Os resultados apontam para o desenvolvimento de aspectos da formação crítico-transformadora nos licenciandos que participaram da pesquisa.
Title in English
Critical and transformative education of physics teachers: a proposal from the history of science
Keywords in English
Higher Education
History of Science
Teacher training
Abstract in English
The current set of physics teachers training programs points out to a complex scenario, with a great number of proposals and different points of view about which model of teacher is expected and which knowledge he or she must possess. In this thesis, we defend a critical and transformative education of teachers, in order to afford a critical view of the world and encourage a transformative behavior, so that the teachers can be able to deal with the complex scenario that surrounds them. The History of Science, offering a wider comprehension about the construction of scientific knowledge, can be a resource to develop a critical and transformative education of physics teachers. From this, we elaborate an approach of History of Science that promoted the critical and transformative education, called Multicontextual Approach of History of Science (AMHIC). Based on the conception of contextual teaching, the AMHIC proposes the teaching of historical episodes through three contexts: scientific, metascientific and pedagogical. The approach was applied in the physics teacher training program of Universidade Federal do Triângulo Mineiro, in the state of Minas Gerais, Brazil. We collected a set of written data, field notes and interviews. The results indicate that pre-service teachers developed some of the aspects of critical and transformative education.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-12-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2019. All rights reserved.