• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2014.tde-27042015-154447
Document
Author
Full name
Karla Beatriz Gomes Saraiva
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Alario, Adelaide Faljoni (President)
Leal, Sergio Henrique Bezerra de Sousa
Malachias, Maria Elena Infante
Title in Portuguese
A interdisciplinaridade nas licenciaturas das áreas constituintes das ciências naturais: um estudo de caso na Universidade Federal do ABC
Keywords in Portuguese
Ensino Superior
Interdisciplinaridade
Licenciaturas Interdisciplinares; Formação de Professores
Projeto Político Pedagógico
Química - Estudo e Ensino
Universidade Federal do ABC
Abstract in Portuguese
O presente trabalho objetivou compreender a importância da interdisciplinaridade na formação de professores das áreas constituintes das ciências naturais de acordo com a Universidade Federal do ABC. Para isso, fez-se uma pesquisa qualitativa, de caráter exploratório e descritivo, na forma de estudo de caso, que realizou uma análise documental do Projeto Político Pedagógico Acadêmico de cada uma das licenciaturas constituintes da área das ciências naturais, Ciências Biológicas, Física e Química, da UFABC. A partir dela, analisamos mais profundamente esses documentos e as características contidas neles, procurando entender a importância de uma formação interdisciplinar para a atuação de professores das áreas constituintes das ciências naturais de acordo com essa instituição de ensino superior. Para compreendê-los melhor, entrevistou-se três dos professores que o elaboraram, com o auxílio de um roteiro de entrevista semi-dirigido. Através da realização desta pesquisa, com base nos documentos analisados e nas entrevistas feitas, conclui-se que a formação interdisciplinar de professores é fundamental para que o futuro docente perceba a complexidade dos conhecimentos globais, que envolvem as esferas social, ambiental e tecnológica. Um curso de licenciatura interdisciplinar é essencial para que o professor entenda como acontece a interação entre todos os campos científicos e saiba se posicionar perante todos eles, capacitando o seu aluno a essa competência. A abordagem interdisciplinar fundamentada na discussão e, principalmente no diálogo entre pessoas provenientes de diferentes campos científicos e com distintas visões habilita o professor a enfrentar as demandas educacionais de um mundo em vertiginosas mudanças. Essa formação, com certeza, reflete na atuação didático-pedagógica do docente, que forma, assim, um cidadão apto a se posicionar diante das questões do cotidiano e opinar, conscientemente, sobre problemas cada vez mais atuais.
Title in English
Interdisciplinary degrees of constituents in the natural sciences: a case study at the Federal University of ABC
Keywords in English
Chemistry - Study and Teaching
Educational Policy Project, Federal University of ABC
Higher Education
Interdisciplinary
Undergraduate Interdisciplinary Teacher Education
Abstract in English
This study aimed to understand the importance of interdisciplinarity in training teachers of the constituent areas of the natural sciences according to the Federal University of ABC. For this, there was a qualitative research, exploratory and descriptive, in the form of case study, we conducted a documentary analysis of the Project Political Scholar of each constituent degrees of natural science, Biological Sciences, Physics and chemistry, UFABC. From there, we analyze further these documents and features contained in them, trying to understand the importance of interdisciplinary training for practicing teachers of the constituent areas of the natural sciences according to this HEI. To understand them better, if interviewed three of the teachers who prepared with the aid of a script semi-directed interview. Through this research, based on the documents reviewed and the interviews, it is concluded that the interdisciplinary training of teachers is essential to the future teacher realizes the complexity of global knowledge, involving social, environmental and technological spheres. An interdisciplinary undergraduate course is essential for the teacher to understand how the interaction happens between all scientific fields and learn to stand before them all, enabling your student to that jurisdiction. The interdisciplinary approach based on the discussion and especially the dialogue between people from different scientific fields and with different views enables the teacher to meet the educational demands of a world in vertinosas changes. This training surely reflects the didactic-pedagogic activities of teachers, which thus forms a fit to stand on everyday questions and comment knowingly on increasing current problems citizen.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-04-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.