• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2006.tde-29092015-145747
Document
Author
Full name
Aparecida de Fátima Andrade da Silva
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2006
Supervisor
Committee
Marcondes, Maria Eunice Ribeiro (President)
Abib, Maria Lucia Vital dos Santos
Freitas, Denise de
Title in Portuguese
Ensino e Aprendizagem de Ciências nas séries iniciais: concepções de um grupo de professoras em formação.
Keywords in Portuguese
Aprendizagem
Ciências
Concepções
Ensino
Abstract in Portuguese
Este estudo teve como objetivo investigar a evolução de concepções sobre ensino e aprendizagem de Ciências de quatro alunas do Curso Normal Superior, futuras professoras das séries iniciais do Ensino Fundamental. As alunas tiveram oportunidades de vivenciar diferentes situações de ensino de ciências, como também refletir sobre alguns aspectos relacionados ao ensino de ciências, tais como: a existência de concepções espontâneas; o pensamento infantil, o papel das questões e o caráter social da construção do conhecimento científico; o papel da experimentação e do professor no ensino de Ciências como investigação. Os dados foram coletados através de entrevistas semi-estruturadas, questões abertas, gravações das atividades em áudio e vídeo, e a elaboração de um planejamento de uma atividade de ensino de Ciências, durante um curso de extensão sobre ensino de ciências baseado no projeto "ABC na Educação Científica - A Mão na Massa". As análises foram feitas segundo duas perspectivas: as concepções das alunas a respeito da participação do aluno no processo de ensinoaprendizagem e a natureza da atividade proposta. A partir da análise dos vários depoimentos fornecidos, pôde-se perceber uma evolução conceitual gradual e significativa das alunas participantes, desde um modelo tradicional de ensino, ou seja, por transmissão-recepção, identificado nas concepções iniciais das alunas, a um modelo no qual o professor é um orientador e o ensino é feito através de atividades que facilitam a compreensão do fenômeno estudado. Esta concepção foi sendo questionada, à medida que elas próprias participavam de um processo em que podiam reconstruir seus conhecimentos através da interação com a professora-pesquisadora e entre elas. E, no final do curso, passaram a considerar a possibilidade de o aluno ser o centro do currículo, no sentido de poder expressar-se, participar e aprender, além de respeitar seus interesses, utilizando-os como temas organizadores para o processo de ensino-aprendizagem. Os planejamentos elaborados apresentaram importantes aspectos de uma abordagem sócio-construtivista, tais como: a consideração de idéias dos alunos; a utilização de experimentação por investigação dirigida. Entretanto, mesmo tendo demonstrado novos posicionamentos sobre o processo ensino-aprendizagem, as alunas revelaram algumas idéias inconsistentes e incoerentes, indicando a presença de outros fatores que podem estar influenciando a evolução de suas concepções.
Title in English
Teaching and learning science the initial series: one of designs teaching training group.
Keywords in English
Conceptions
Learning
Science
Teaching
Abstract in English
This study aims to investigate the evolution of conceptions about teaching and learning of Sciences of four students of a "Curso Normal Superior", future teachers of the initial series of Basic Education. The methodology, based on constructivist principles, also reflected some aspects of teaching strategies, such as: the existence of spontaneous conceptions, the infantile thought, the role of the questions and the teachers, and the social character in the construction of scientific knowledge, in the education of Sciences as inquiry. The data was collected through semi-structuralized interviews, using opened questions, written activities recorded in audio and video, and the elaboration of a teaching Sciences' planning of activity, during a extension course based on the project "ABC in the Scientific Education - the Hand in the Mass". The analyses were made according two perspectives: the conceptions of the students regarding the participation of the pupils in the process of teaching and learning, and the nature of the teaching activity. A conceptual evolution, of the four participants, could be observed from the analysis of several statements. The traditional approaching of teaching, transmission-reception, identified in the initial conceptions, was being weakened; in response to a model in which teacher is a guidingadviser, and the learners play an effective role in the process. During the course, their initial conceptions of learning were questioned, as they were taking part of a process in which they could reconstruct their own knowledge by interacting with the teacher (researcher), and among themselves. In this way, at the end of the course, they appear to consider the pupils as the center of curriculum, in the sense that the pupils are able to express their own interests. A significant conceptual evolution was noticed on their planning of activities for science teaching. However, the students revealed some inconsistent and incoherent ideas, indicating that other factors could be interfering on the evolution of their conceptions.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-09-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.