• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2018.tde-30082018-152143
Document
Author
Full name
Marcela Gaeta de Andrade
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Fernandez, Carmen (President)
Fusari, Jose Cerchi
Maldaner, Otávio Aloísio
Title in Portuguese
Planejamento e plano de Ensino de Química para o Ensino Médio: concepções e práticas de professores em formação contínua
Keywords in Portuguese
ensino de química
formação contínua de professores
planejamento
Abstract in Portuguese
Dentre os muitos e bem conhecidos problemas relacionados ao ensino de Ciências, a falta de planejamento dos professores vem contribuindo para agravar ainda mais esses problemas. Na prática escolar existe grande dificuldade em compreender a necessidade de um processo de planejamento e de torná-lo real. Atualmente o planejamento é rejeitado por professores que por obrigação se limitam a elaborar seu plano burocraticamente, apenas para atender as exigências da Instituição. Esta pesquisa buscou investigar as concepções sobre planejamento e elaboração do plano de curso de sete professores de Química de escolas estaduais de São Paulo que participaram do Projeto Laboratório Didático Virtual (LabVirt) desenvolvido pela Escola do Futuro da Universidade de São Paulo. Buscou investigar também a possibilidade de uma ação de formação contínua ter efetividade prática na promoção de mudanças significativas na elaboração dos planos de curso destes professores, enfatizando não apenas os conteúdos, mas também os objetivos, os métodos, os recursos e a avaliação. Os dados desta pesquisa foram coletados na forma de questionários, entrevistas e planos de curso pré e pós-projeto e organizados em mapas cognitivos por permitem uma visão idiossincrática de cada indivíduo. Os resultados obtidos sugerem que os professores entendem o processo de planejamento como necessário para organizar os conteúdos conceituais que serão ensinados durante o ano. Seus planos de curso seguem o modelo padrão estabelecido pela maioria das escolas (objetivo, conteúdo, metodologia e avaliação) e não refletem o "quê fazer" do professor. As atividades desenvolvidas no LabVirt pouco contribuíram para modificações nos planos de curso, na medida que os planos elaborados pós-projeto são praticamente idênticos aos do pré-projeto. Apesar disso, todos assumem que o fato de ter um plano de aulas bem organizado, facilita e orienta a prática docente mostrando então que perceberam a importância do planejamento no seu dia-a-dia.
Title in English
Planning and Chemistry Teaching Plan for Secondary School: conceptions and practices of training teachers
Keywords in English
chemical education
in-service teacher education
planning
Abstract in English
Among the many and well-known problems related to science education, the poor preparation of teaching plannings make these problems worse. Most in-service teachers have difficulties to understand the necessity of the planning process, and to bring it to reality. In general, teachers reject planning, for they consider it only as an imposition of the school´s bureaucratic structure. The aim of this research was to investigate the conceptions on planning and the elaboration of course plans of seven Chemistry teachers working in public schools from the state of São Paulo, and which took part in the Virtual Didactic Laboratory Project (LabVirt) developed by the "Escola do Futuro" of the University of São Paulo. Another aim was to investigate the effects of an in-service teacher education action designed to promote significative changes in the elaboration of course plans, which should focus not only contents, but also objectives, methods, resources and assessment. Data of this research consisted in answers to questionnaires, interviews and plannings which were collected before and after the LabVirt activities. Data were organized in cognitive maps, which allowed an idiossincratic view the participants. The results suggested that the teachers understand the planning process as necessary to organize the conceptual contents that will be taught during the year. Their annual plannings follow the established pattern in most schools, and do not properly reflects the teachers´ practices. The activities developed in the LabVirt project brought few contributions to the modification of course plans, since the plans elaborated after the project activities were practically the same those made before them. However, most teachers recognized the importance of a well-elaborated class plan. The importance of planning to their everyday practice seemed to have been assimilated by the teachers.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-09-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.