• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.81.2017.tde-05042017-150836
Document
Author
Full name
Juliana Rodrigues
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Marandino, Martha (President)
Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de
Roberto, Lúcia Helena Sasseron
Title in Portuguese
Estudando a alfabetização científica por meio de visita roteirizada a uma exposição de jardim botânico
Keywords in Portuguese
Alfabetização Científica
Educação em museus
Educação não formal
Roteiro de visita
Abstract in Portuguese
A disseminação das ciências naturais em espaços de educação não formal tem sido tema de discussões na área de ensino de ciências na busca de elementos que possibilitem a compreensão das suas potencialidades e dos seus desafios. Investigações atuais têm buscando compreender o potencial dos museus de promover o processo de Alfabetização Científica de seus visitantes por meio de ações educativas. Dentre os elementos na educação em museus estão os materiais educativos e, inseridos neste conjunto, temos os roteiros de visita a exposições. Nesta perspectiva, o objetivo deste trabalho foi analisar o processo de Alfabetização Científica em visitas de famílias à Trilha da Nascente do Jardim Botânico de São Paulo a partir do uso de um roteiro elaborado sob a perspectiva da Alfabetização Científica. Também foi intenção da pesquisa compreender o papel deste roteiro - tanto seu processo de elaboração quanto seus efeitos e potenciais - como estratégia para a promoção do processo de Alfabetização Científica junto a famílias que visitam este local. A confecção do roteiro teve por base literatura e a experiência profissional das pesquisadoras envolvidas, tendo passado por um processo de validação envolvendo, diferentes atores, especialistas e o próprio público. A versão final do roteiro, fornecido como parte de um kit com outros objetos como monóculo e lupa, foi aplicado e avaliado na visita de uma família. Do ponto de vista metodológico, a investigação proposta se enquadra como uma pesquisa qualitativa, tendo por foco a perspectiva dos participantes na busca de responder os potenciais e limitações das visitas roteirizadas e seus possíveis impactos nos visitantes do Jardim Botânico em São Paulo. Os dados em categorias pré-estabelecidas - indicadores de Alfabetização Científica e habilidades investigativas -, se constituíram como a base para o estudo da fala dos sujeitos na interação com o roteiro durante a vista a Trilha da Nascente. Esse procedimento nos revelou evidências de que a Alfabetização Científica está em processo para os integrantes da família. Desse modo, apontamos que a produção e o uso de roteiros em visitas a museus podem promover a reflexão e auxiliar o desenvolvimento das atividades dos setores educativos de museus.
Title in English
Researching the Scientific Literacy by means of a scripted visit to a botanical garden's exhibition
Keywords in English
Museum education
Non-formal education
Scientific literacy
Visit script
Abstract in English
The spread of natural sciences in non-formal education has been subject of discussions in the area of science education in search for elements that allow the understanding of their potential and their challenges. Current investigations are seeking to understand the potential of museums to promote scientific literacy process of their visitors by means of educational activities that develop. Among the elements in education in museums are educational materials and included in this set, we have the visit scripts to exhibitions. In this perspective, the objective of this study was to analyze the scientific literacy process in family visits to the "Trilha da Nascente" of Botanical Garden of São Paulo from the use of a developed script from the perspective of the Scientific literacy. It was also the intention of the research to understand the role of this script as a strategy for the promotion of the process of Scientific Literacy with the families who visit this site. The potential of the material was investigated as an educational resource for the promotion of Scientific Literacy, analyzing both the process of elaboration of the material and its effects when applied to a visiting family of "Trilha da Nascente" . The preparation of the script was based on literature and professional experience of the involved researchers, having passed through a validation process involving different actors, experts and the public itself. The final version of the script provided as part of a kit with other objects such as monocular and magnifying glass, was applied and evaluated on a family visit. From a methodological point of view, the proposed research fits into the perspective of qualitative research, with the focus on the perspective of the participants in the quest to answer the potential and limitations of scripted visits and their possible impacts on Botanical Garden visitors in São Paulo. The data in predetermined categories - scientific literacy indicators and investigative skills-, constituted as the basis for the study of the subjects' speeches in the interaction with the script during the visit to the "Trilha da Nascente". This procedure revealed us evidence that the Scientific Literacy is in process for the family members. Thereby, we point out that the production and use of scripts in visits to museums can promote reflection and assist the development of the activities of educational museums sectors.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Juliana_Rodrigues.pdf (5.52 Mbytes)
Publishing Date
2017-04-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2019. All rights reserved.