• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.81.2019.tde-17122019-164649
Document
Author
Full name
Caio Seiji Nagayoshi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Scarpa, Daniela Lopes (President)
Nunes Neto, Nei de Freitas
Prestes, Maria Elice de Brzezinski
Ramos, Mauricio de Carvalho
Velasco, Patricia Del Nero
Title in Portuguese
A Filosofia Da Ciência Em Livros Didáticos De Filosofia: Contribuições Para O Ensino De Ciências
Keywords in Portuguese
Biologia - Estudo e ensino
Ciência
Ensino
Filosofia da ciência
Livro didático.
Abstract in Portuguese
Na área de ensino de ciências, há um consenso de que a alfabetização científica deve envolver não só o conhecimento de teorias e conceitos científicos, mas, também, a compreensão da natureza da ciência (NdC). As discussões sobre a NdC se apoiam em disciplinas acadêmicas como a filosofia e a história da ciência. Ao mesmo tempo, a filosofia da ciência é um ramo da filosofia e, como tal, pode ser ensinada como parte do ensino de filosofia. Contudo, a comunicação entre estas duas áreas é escassa. Buscando contribuir para tal diálogo, o presente trabalho procura caracterizar as imagens de ciência veiculadas pelos livros didáticos de filosofia do PNLD. A metodologia utilizada é baseada na análise de conteúdo. Foram analisados os trechos que tratam de temas relacionados à filosofia da ciência a partir de categorias elaboradas com base na literatura e nos próprios livros didáticos. Os resultados indicam que há: temas compartilhados entre ambas as áreas; temas específicos de cada área; e temas da filosofia da ciência não abordados em nenhum dos casos. Ainda, as imagens relacionadas a alguns dos temas variam entre os próprios livros e com relação às discussões em NdC. Tais resultados corroboram a convergência temática (mesmo que parcial) entre as áreas e a necessidade de diálogo entre ambas. Possíveis implicações para o ensino de ciências são discutidas.
Title in English
Philosophy of science in philosophy textbooks: contributions to science education.
Keywords in English
Biology - Study and Teaching
Philosophy of Science
Science
Teaching
Textbook
Abstract in English
It is consensual, in science education, that scientific literacy must involve not only the knowledge of scientific theories and concepts, but also an understanding of the nature of science (NOS). Discussions on NOS draw upon academic disciplines such as philosophy and history of science. At the same time, philosophy of science is a branch of philosophy and, as such, may be taught as part of philosophy education. However, the communication between these two fields is scarce. With the intent of contributing to such dialogue, this work seeks to characterize the images of science conveyed by philosophy textbooks. Methodology is based on content analysis. Excerpts dealing with philosophy of science-related topics were analyzed based on categories elaborated from the literature and the textbooks themselves. Results indicate there are: topics shared by both fields; topics specific to each field; and topics from philosophy of science not represented in any of them. The images vary among the textbooks and, in some cases, diverge from the discussions in NOS. Such results corroborate the thematic convergence, even if partial, between the two fields and the need of dialogue between them. Possible implications for science education are discussed.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-12-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.