• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.81.2011.tde-31052012-104844
Document
Author
Full name
Vanessa Navarro Roma
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Motokane, Marcelo Tadeu (President)
Bellini, Luzia Marta
Trivelato, Silvia Luzia Frateschi
Title in Portuguese
Os livros didáticos de biologia aprovados pelo programa nacional do livro didático para o ensino médio (PNLEM 2007/2009): a evolução biológica em questão
Keywords in Portuguese
Biologia - estudo e ensino
Ensino e aprendizagem
Evolução
Livro didático
Abstract in Portuguese
As pesquisas sobre o ensino da evolução biológica e as teorias evolutivas dos últimos 30 anos apontam para obstáculos no processo de ensino e aprendizagem, desde a Educação Básica até a Superior, em vários países. Dos diferentes aspectos relevantes sobre a evolução biológica investigados até o presente momento a dissertação visou responder a pergunta: como a evolução biológica e as teorias evolutivas se apresentam na organização dos nove livros didáticos de Biologia avaliados e recomendados pelo Programa Nacional do Livro Didático para o Ensino Médio 2007/2009? Objetivou-se, assim: (1) descrever a estrutura e o padrão de distribuição do conteúdo biológico compartilhado entre os nove livros didáticos de Biologia destinados ao ensino médio avaliados e recomendados pelo PNLEM (2007/2009) destacando a evolução biológica e Teorias Evolutivas; (2) descrever as unidades e/ou capítulos específicos dessas obras didáticas que tratem a evolução biológica e as teorias evolutivas como objeto de estudo; (3) localizar conceitos evolutivos pré-determinados ao longo de todas as obras didáticas amostradas de forma a identificar o padrão de distribuição dos assuntos que associem diretamente à evolução biológica. Para a execução do trabalho o quadro metodológico baseou-se na pesquisa qualitativa com as seguintes etapas: (1) levantamento do nome das unidades, capítulos, tópicos e sub-tópicos dos livros didáticos amostrados; (2) caracterização dos capítulos específicos por meio de categorias adaptadas da literatura; (3) localização de termos (unidades perceptíveis) diretamente relacionados aos conceitos evolucionismo, evolução biológica, seleção natural, adaptação biológica, ancestralidade, variação genética e filogenia no texto principal dos capítulos específicos e não-específicos da amostra.
Title in English
The Biology textbooks approved by the Brazilian national program for high school textbooks (PNLEM 2007/2009): the biological evolution in question
Keywords in English
Biology - study and teaching
Evolution
Teaching and learning
Textbook
Abstract in English
During the last 30 years, the research about teaching of biological evolution and evolutionary theories, points out to obstacles in the process of teaching and learning. This can be noted from elementary school level all the way through college level education, and it is present in several countries. Despite others aspects of biological evolution so far investigated, this dissertation is aimed to answer the following question: How are biological evolution and evolutionary theories presented in the organization of the nine Biology textbooks that have been evaluated and recommended by the Brazilian National Program for High School Textbooks (PNLEM 2007/2009)? To answer this question, this study is intended to do the following: (1) Describe the structure and distribution pattern of biological content shared among the nine high school biology textbooks evaluated and recommended by PNLEM (2007/2009), highlighting the biological evolution and evolutionary theory. (2) Describe the sections and/or specific chapters of these textbooks that approach biological evolution and evolutionary theories as objects of study. (3) Localize the evolutionary concepts predetermined over all the textbooks surveyed, to identify the distribution pattern of matters directly involving biological evolution. In order to achieve the goals of the present work, a methodological framework based on a qualitative approach was established by using the following steps: (1) Identification of the name of the sections, chapters, topics and subtopics of the sampled textbooks. (2) Characterization of the specific sections through categories adapted from the literature. (3) Localization of terms (perceptible units) directly related to the concepts evolution, biological evolution, natural selection, biological adaptation, ancestry, genetic variation and phylogeny in the main body of the specific and non-specific sections of the sample textbooks.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-06-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2019. All rights reserved.