• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.83.2005.tde-23102006-133952
Document
Author
Full name
Annette Souza Silva Martins da Costa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2005
Supervisor
Committee
Barros, Sonia (President)
Ciampone, Maria Helena Trench
Colvero, Luciana de Almeida
Kirschbaum, Debora Isane Ratner
Vianna, Paula Cambraia Mendonça
Title in Portuguese
A construção do saber da enfermeira na equipe interdisciplinar de serviços de atenção psicossocial.
Keywords in Portuguese
Enfermagem psiquiátrica
Interdisciplinaridade
Saúde mental
Abstract in Portuguese
O presente estudo tem por objetivos identificar os conhecimentos adquiridos pela enfermeira em sua formação acadêmica, viabilizando a sua prática nos serviços de atenção psicossocial, determinar os conhecimentos por ela apreendidos no cotidiano dos serviços junto à equipe de saúde mental, compreender a articulação de suas ações com as dos demais profissionais da equipe, bem como analisar os componentes que configuram o seu saber no trabalho em equipe. Trata-se de uma pesquisa qualitativa fundamentada no referencial teórico-metodológico do Materialismo Histórico e Dialético, uma vez que seus pressupostos possibilitam olhar o fenômeno, dado o caráter histórico, processual e de transformação da prática da enfermeira e de seu saber no contexto de serviços de atenção psicossocial. Para o conhecimento do objeto de estudo, foram estabelecidas como balizas as categorias analíticas práxis e interdisciplinaridade. Os cenários do estudo foram três Centros de Referência em Saúde Mental (CERSAM) da rede pública do municícpio de Belo Horizonte - MG, que constituem campos de estágio e/ou de extensão da disciplina enfermagem psiquiátrica da Escola de Enfermagem da UFMG. A coleta de dados constou de entrevistas semi-estruturadas com sete enfermeiras que atuam em cada um desses locais. Para a análise, foi utilizada a técnica de Análise do Discurso. Nesse percurso, revelaram-se temas que possibilitaram o reconhecimento de três categorias empíricas: o trabalho em equipe interdisciplinar, que se configurou como um espaço de saber partilhado e de troca; a identidade profissional da enfermeira, evidenciando-se a indefinição de seu papel e também a afirmação da especificidade pela supervisão de enfermagem e pelo saber clínico; saber/fazer, configurando uma prática assistencial que transita, de modo contraditório, entre a formação acadêmica e as novas propostas que se apresentam nos serviços de atenção psicossocial. A superação dar-se-á a partir da afirmação da especificidade profissional, mas expandindo-a e recompondo-a em novas bases teóricas e práticas.
Title in English
The construction of a nurse´s know-how in an interdiscipline psychosocial service team.
Keywords in English
Interdiscipline
Mental health
Psychiatrical nursing
Abstract in English
This thesis is meant to identify the knowledge acquired by a nurse in her academic education, making it possible that knowledge in the psychosocial service. It also determines the abilities she got in the daily work on a mental health team, showing to what extent her own job is connected with the jobs of other people on the team, as well as analyzing the components of her own abilities on the team work. It is a qualitative that is based on the theorical methodological reference of the Dialectical Historic Materalism, since the phenomenon of a nurse´s practice and knowledge in the context of psychosocial service is described in its presupposition, showing its historical and transforming character. The two landmarks of the subject of this work are praxis and interdiscipline. The three Public Mental Health Centers where the research was done are used as places for training nursing students. Data were gotten from interviewing seven nurses who work in each of the three places. The approach used was Discourse Analysis. From the interviews, three empirical categories were found. The first is the interdiscipline team work, which requires sharing and interchanging know-how. The second is the professional identity of a nurse, whose role is sometimes hard to be defined, but at the same time is specific when it requires nursing supervising and clinic knowledge. The third is learning x practicing, showing the paradox between the academic knowledge and the new challenges that appear in the practice of psychosocial service. It is necessary to define the job specifically, but we have also to be prepared for its expansion and redefinition according to new bases that will come from theory and practice.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Annete_Souza.pdf (891.36 Kbytes)
Publishing Date
2006-11-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.