• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.93.2012.tde-16112012-151004
Document
Author
Full name
Fernando Stankuns de Paula Figueiredo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Costa, Helouise Lima (President)
Lira, José Tavares Correia de
Nascimento, Ana Paula
Title in Portuguese
O novo mundo do espaço: Le Corbusier e o papel da fotografia na mediação entre o público e a arquitetura
Keywords in Portuguese
Arquitetura moderna
Fotografia de arquitetura
Le Corbusier
MASP
Museu moderno
Abstract in Portuguese
O foco principal desta dissertação é o estudo da relação entre arquitetura e fotografia, tendo como premissa o fato de que o registro fotográfico nunca é neutro e sempre apresenta uma versão particular sobre aquilo que registra. A pesquisa trata especificamente da exposição Le Corbusier - Novo Mundo do Espaço (New World of Space), organizada pelo The Institute of Contemporary Art de Boston (ICA) em 1948 e realizada também no MASP em 1950, com utilização de muitas fotografias. Buscamos contribuir para o estudo do papel da fotografia na mediação entre o público e a arquitetura nos museus modernos, espaço de difusão e afirmação de ideias no campo da arquitetura e cultura modernas. O arquiteto franco-suíço Le Corbusier, cuja obra foi apresentada na exposição estudada, é considerado um dos maiores protagonistas do modernismo. Expoente da arquitetura moderna, era também um grande conhecedor da fotografia. O arquivo histórico do MASP e o acervo do Instituto Lina Bo e Pietro Maria Bardi forneceram as principais fontes para enfrentar o tema da pesquisa e especificamente da exposição, cuja descrição minuciosa e análise constam desta dissertação. As perguntas que nortearam esse estudo foram: qual é o valor que a fotografia assume nas exposições de arquitetura? Será que ela pretende trazer a realidade na forma de documento ou seria uma (re)interpretação dos que nos é apresentado pelos arquitetos em seus projetos? As fotografias são apresentadas a partir de seu valor artístico ou informativo? E qual seria a relação das fotografias com os outros elementos da exposição, tais como desenhos e maquetes? Concluímos, por meio de nosso estudo, que o projeto expográfico do MASP para a montagem da exposição de Le Corbusier mostrou-se mais moderno e arrojado do que o da instituição onde a mostra foi organizada originalmente e mais condizente com a proposta da obra do arquiteto.
Title in English
New world of space: Le Corbusier and the role of photography in the mediation between the audience and architecture
Keywords in English
Architectural photography
Le Corbusier
MASP
Modern architecture
Modern museum
Abstract in English
The main focus of this dissertation is the study of the relation between architecture and photography, based on the premise that the photographic register is never neutral and always presents a particular version of what was registered. This research is specifically about the exhibition New World of Space held by The Institute of Contemporary Art in Boston (ICA) in 1948 which was also presented by the Museu de Arte de Sao Paulo (MASP) in 1950, including many photographs. We intend to contribute to the study of the photographs role in the mediation between public and architecture in the modern museums, considered the place for diffusion and ideas statements on the architecture and modern culture fields. French- Swiss architect Le Corbusier, whose work is presented in the exhibition in study is considered one of the most outstanding protagonist of Modern Movement. Considered to be the exponent of architectural modernism, Le Corbusier also had a great knowledge about photography. MASPs historical archives and the collection of Lina Bo and Pietro Maria Bardi Institute were the main source of information for this research and specifically for the exhibition itself, which detailed description and analysis can be found here. The present study was guided by the following questions: what is the value of photography on architectural exhibitions? Does photography intends to show the truth as a document or is it a (re)interpretation of what is presented to us by the architects in their projects? Are the photographs presented for their artistic or informative value? And what is the relation between photography and the other elements of the exhibition, such as sketches and models? Based on our studies our conclusion is that the expographic project in MASP is more modern and aldacious, in accordance with Le Corbusiers work proposal.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
There are withheld file due to requirements (data publishing, patents or rights).
Publishing Date
2013-04-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.