• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2020.tde-01092020-083344
Document
Author
Full name
Jaqueline França Natal
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2020
Supervisor
Committee
Santos, Daniel Domingues dos (President)
Abuchaim, Beatriz de Oliveira
Ferreira, Marisa Vasconcelos
Scorzafave, Luiz Guilherme Dacar da Silva
Title in Portuguese
O impacto da qualidade de práticas pedagógicas e interações sobre a aprendizagem e desenvolvimento das crianças
Keywords in Portuguese
Aprendizagem e desenvolvimento
Educação infantil
Qualidade da pré-escola
Abstract in Portuguese
O presente estudo teve por objetivo contribuir para o entendimento do papel das pré-escolas no desenvolvimento e na aprendizagem das crianças, por meio de uma investigação acerca da qualidade das práticas pedagógicas e interações. Para isso, utilizou-se de uma base de dados proveniente da adaptação e aplicação do instrumento MELQO (Measuring Early Learning Quality and Outcomes) para o Brasil, que é rica em informações sobre a qualidade do ambiente de aprendizagem das pré-escolas, bem como do desenvolvimento e aprendizagem das crianças e sobre as características das famílias. Considerando a estrutura dos dados, a estratégia de estimação faz uso do modelo multinível e os resultados sugerem que há um efeito positivo da qualidade das interações sobre a aprendizagem e desenvolvimento das crianças. Além disso, com o objetivo de investigar o tipo de prática pedagógica e o tipo de interação que prediz o desenvolvimento e a aprendizagem das crianças, foram construídas três estratégias para identificação da prática comumente usada pelo(a) professor(a). Os resultados são robustos nas três estratégias e sugerem que quanto melhor a interação usada pelo professor, maior é o efeito sobre a aprendizagem e desenvolvimento das crianças. Para Linguagem e Letramento, esse efeito é equivalente a 0,64 desvios-padrão (dp) e para Matemática 0,5 dp. Por fim, contemplam-se quais dimensões da qualidade de interações predizem a aprendizagem e o desenvolvimento das crianças. Constatouse que melhores interações em relação a estratégias disciplinares verbais, ao envolvimento das crianças, além da não espera pelas crianças por dez minutos correntes e seu supervisionamento; parecem ser relevantes ao seu processo de aprendizagem e de desenvolvimento.
Title in English
The impact of the quality of teaching methods and interactions on children's learning and development
Keywords in English
Early childhood education
Learning and development
Quality of preschool
Abstract in English
This study aimed to contribute to the understanding of the role of preschools in the development and learning of children, through an investigation into the quality of teaching methods and interactions. For this, a database from the adaptation and application of the MELQO instrument "Measuring Early Learning Quality and Outcomes" for Brazil has been used, which is rich in information about the quality of the preschoolers' learning environment, as well as children's development and learning and also about the characteristics of children's families. Considering the data level structure, the estimation strategy makes use of a multilevel model and the results suggest that there is a positive effect of the quality of interactions on children's learning and development. In addition, in order to investigate the type of teaching methods and the type of interaction that predicts children's development and learning, three strategies were developed to identify the practice commonly used by the teacher. The results are robust to the three strategies and suggest that the better the interaction used by the teacher, the greater the effect on children's learning and development. For Language and Literacy this effect is equivalent to 0.64 standard deviations (sd) and for Mathematics 0.5 sd. Finally, the study covers which dimensions of the quality of interactions predict children's learning and development. It was found that better interactions related to verbal disciplinary strategies, children's involvement, in addition to the children's not waiting for ten current minutes and children's supervision; seem to be relevant for children's learning and development process.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-11-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.