• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.96.2011.tde-18102011-141806
Document
Author
Full name
Roselaine Bonfim de Almeida
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2011
Supervisor
Committee
Pazello, Elaine Toldo (President)
Orellano, Veronica Ines Fernandez
Scorzafave, Luiz Guilherme Dacar da Silva
Title in Portuguese
O efeito da pré-escola sobre o desempenho escolar futuro dos indivíduos
Keywords in Portuguese
Desempenho escolar
Educação
Pré-escola
Abstract in Portuguese
Neste trabalho queremos avaliar o efeito da pré-escola sobre o desempenho escolar futuro dos indivíduos. Utilizando dados da PNAD e do SAEB, agregados para sucessivas gerações educacionais, relacionamos a proporção de indivíduos de uma determinada geração que freqüentou pré-escola e o seu desempenho escolar futuro. Os indicadores de desempenho educacional utilizados foram: a probabilidade do indivíduo de uma geração completar as oito séries do ensino fundamental, com no máximo dois anos de atraso; terminar o ensino médio, com no máximo dois anos de atraso; ingressar no ensino superior, com no máximo dois anos de atraso; e a pontuação em Língua Portuguesa e Matemática obtida ao utilizarmos os dados do SAEB entre 1995 e 2005 para os alunos da 4° série do ensino fundamental. Em relação a variável iniciar os estudos na pré-escola, não foi possível encontrar efeito para nenhum dos indicadores de desempenho estimados. Entretanto, encontramos que iniciar os estudos já na primeira série aumenta em 14,5 pontos percentuais a probabilidade de o indivíduo concluir o ensino médio. Com relação à proficiência em língua portuguesa e matemática encontramos um efeito positivo para o 3° quartil da distribuição de notas dos alunos. Assim, os resultados mostram que o importante é começar os estudos mais cedo independente de ser na pré-escola ou na primeira série.
Title in English
The effect of preschool on the future school performance of individuals
Keywords in English
Education
Preschool
School Performance
Abstract in English
In this work we evaluate the effect of preschool on future academic performance of individuals. Using data from PNAD and SAEB aggregated for successive educational generations, relate the proportion of individuals of a certain generation who attended preschool and school performance future. The indicators of educational performance used were: the probability of an individual from one generation to complete the eight grades of elementary school, with a maximum of two years of delay; to finish high school, with a maximum of two years of delay; enter higher education, with within two years of delay, and the score in Portuguese Language and Mathematics obtained when we use the data from SAEB between 1995 and 2005 for students in 4th grade. Regarding the variable 'start their studies in pre-school,' I can not find any effect on performance indicator estimates. However, we found that start with the studies already in first grade increases by 14.5 percentage points the probability of individuals completing high school. With regard to proficiency in Portuguese Language and Mathematics found a positive effect for the 3rd quartile of the distribution of students' grades. Thus, the results show that the important thing is to get the earlier studies no matter whether in pre-school or first grade.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-10-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.