• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.96.2008.tde-28042008-163614
Document
Author
Full name
Juliana Maria de Aquino
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2008
Supervisor
Committee
Pazello, Elaine Toldo (President)
Fernandes, Reynaldo
Madalozzo, Regina Carla
Title in Portuguese
O efeito da família sobre o desempenho educacional da criança: uma análise do ensino fundamental brasileiro
Keywords in Portuguese
Características familiares
Desempenho escolar
Trabalho materno
Abstract in Portuguese
Nos últimos anos a educação tem sido alvo de muitos estudos, o que provavelmente reflete a sua grande importância no contexto de uma nação. A análise da questão educacional geralmente abrange dois aspectos: o atendimento escolar e a qualidade do ensino. No que tange à inclusão escolar no Brasil, sabe-se que essa variável teve sucesso durante a última década, entretanto, com relação à qualidade de ensino o mesmo não pode ser dito. O objetivo desta pesquisa é analisar os determinantes do desempenho escolar das crianças brasileiras, tendo como foco principal a família. A abordagem do papel da família será realizada a partir de dois ensaios: análise do impacto da participação materna no mercado de trabalho sobre o desempenho educacional da criança e avaliação do papel exercido pela família em auxiliar a criança nas atividades escolares. O primeiro estudo utilizará os dados de duas sub-amostras da Pesquisa Mensal de Emprego (PME), dos anos de 1986 a 1995 e de 2002 a 2006. Já na segunda abordagem, serão utilizados os dados do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica (SAEB), do ano de 2005, nos quais será analisado o desempenho dos estudantes das quartas séries do ensino fundamental. Em geral, os resultados indicaram evidências da relevância dos fatores familiares para os bons resultados escolares da criança, tanto pelo efeito negativo do trabalho materno como pelo efeito positivo de algumas variáveis de investimento e de interação familiar.
Title in English
Family effects on child's educational performance: an study of brazilian elementary school
Keywords in English
Family effects
Learning performance
Maternal labor
Abstract in English
Recently, education has been examined by many studies, which reflects its great importance in the context of a nation. The analysis of the educational issue usually involves two aspects: school attendance and quality of education. With regard to Brazilian school attendance, it is known that this variable has had success over the last decade; however, the same can not be said about de quality of educational system. The aim of this research is to analyze the determinants of academic performance of Brazilian children, focusing on the family. The approach will analyze the impact of maternal labor on child educational performance and the role of the family in child school activities. The first study uses data from two sub-samples of Pesquisa Mensal de Emprego (PME), referring to periods from 1986 to 1995 and from 2002 to 2006. In the second approach, will be used data from Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica (SAEB) of 2005, where will be examined the students performance of the fourth series of primary school. The results, in general, show that family factors were relevant for child school performance, considering the negative effect of maternal employment and the positive effects of some variables of investment and family interaction.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
JulianaMariaAquino.pdf (337.14 Kbytes)
Publishing Date
2008-05-09
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • AQUINO, J. M., e Pazello, Elaine Toldo. Trabalho materno e desempenho educacional das crianças: uma análise da probabilidade de aprovação escolar. Pesquisa e Planejamento Econômico (Rio de Janeiro), 2011, vol. 41, p. 71-100.
  • AQUINO, J. M., and PAZELLO, Elaine Toldo. Maternal labor and child's school performance: an analyze of schooling advance probability. In LACEA´s Annual Meeting, Rio de Janeiro, RJ, 2008. LACEA´s 13th Annual Meeting., 2008.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.