• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.97.2018.tde-03122018-173625
Document
Author
Full name
Patrícia Gonçalves de Almeida
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Lorena, 2018
Supervisor
Committee
Shigue, Carlos Yujiro (President)
Bento, Maria Cristina Marcelino
Monteiro, Marco Aurelio Alvarenga
Moraes, Elisângela de Jesus Cândido
Title in Portuguese
Contribuições da metodologia aprendizagem baseada em projetos para ensino de meteorologia no ensino fundamental
Keywords in Portuguese
Aprendizagem Baseada em Projetos
Ensino de Ciências
Ensino Fundamental
Meteorologia
Abstract in Portuguese
O profissional educador deve superar a exclusividade do uso do método tradicional de ensino, pois essa prática torna as aulas monótonas e os processos de ensino e aprendizagem desmotivantes e cansativos. Nessa premissa, o professor deve valerse de estratégias de ensino interativas e dinâmicas, que possibilitem uma aprendizagem mais prazerosa, despertando o interesse do aluno na busca pelo conhecimento. A metodologia de ensino Aprendizagem Baseada em Projetos é uma alternativa que pode auxiliar o docente no alcance dos objetivos de aprendizagem, devido à motivação e envolvimento pessoal que propicia, por colocar o aluno como sujeito ativo no processo de aprendizagem. Esta pesquisa analisou a eficácia do uso da metodologia Aprendizagem Baseada em Projetos para ensino e aprendizagem de meteorologia em Ciências no ensino fundamental. A metodologia utilizada na pesquisa teve abordagem qualitativa e quantitativa. Foi realizada coleta e análise de dados verbais, escritos e observados a partir das concepções de Lankshear e Knobel (2008) e Ludke e André (2015). Conjuntamente, foi usado o método da análise de conteúdo de Bardin (2011) para análise de testes realizados por meio de questionários. A coleta de dados foi embasada nas seguintes atividades elaboradas de acordo o método Aprendizagem Baseada em Projetos, seguindo as orientações de Buck (2008): elaboração e apresentação de seminário, construção e operação de uma estação meteorológica com materiais alternativos, visita ao Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais, exposição de equipamentos numa mostra de Ciências, criação de jogos de tabuleiro e elaboração de uma peça teatral. Tais atividades foram realizadas por alunos de uma turma do sétimo ano do ensino fundamental de uma escola municipal no estado de São Paulo. Os resultados mostraram que o uso da metodologia Aprendizagem Baseada em Projetos contribuiu para motivar os alunos, auxiliá-los na compreensão do conteúdo estudado e desenvolver competências transversais.
Title in English
Contributions of the methodology project based learning for teaching meteorology in elementary education
Keywords in English
Elementary Education
Meteorology
Project Based Learning
Science Teaching
Abstract in English
The professional educator must overcome the exclusivity of the use of the traditional method of teaching, since this practice makes the lessons monotonous and the processes of teaching and learning demotivating and tiring. In this premise, the teacher must use interactive and dynamic teaching strategies that allow a more pleasurable learning, arousing the student's interest in the search for knowledge. The methodology of teaching Project-Based Learning is an alternative that can help the teacher in the achievement of the learning objectives, due to the motivation and personal involvement that propitiates, by placing the student as an active subject in the learning process. This research analyzed the effectiveness of the use of the methodology Project-based Learning for teaching and learning of meteorology in Sciences in elementar education. The methodology used in the research had a qualitative and quantitative approach. We collected and analyzed verbal data, written and observed from the conceptions of Lankshear and Knobel (2008) and Ludke and André (2015). Together, the Bardin (2011) content analysis method was used to analyze tests performed through questionnaires. Data collection was based on the following activities developed according to the Project-Based Learning method, following the guidelines of Buck (2008): preparation and presentation of a seminar, construction and operation of a meteorological station with alternative materials, visit to the National Institute of Space Research, exhibition of equipment in a science show, creation of board games and elaboration of a play. These activities were carried out by students of a seventh grade class from a municipal school in the state of São Paulo. The results showed that the use of the Project-Based Learning methodology helped to motivate students, assist them in understanding the content studied and develop transversal competences.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
PED17015_C.pdf (3.65 Mbytes)
Publishing Date
2018-12-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2019. All rights reserved.