• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.97.2021.tde-28042022-164459
Document
Author
Full name
Thaís Campos de Oliveira Freitas
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Lorena, 2021
Supervisor
Committee
Santos, Carlos Alberto Moreira dos (President)
Monteiro, Marco Aurelio Alvarenga
Ribeiro, Rosinei Batista
Tomio, Daniela
Title in Portuguese
Implementação de um Clube de Ciências na rede pública de São José dos Campos: Etapas, atores e a Alfabetização Científica
Keywords in Portuguese
Alfabetização Científica
Clube de Ciências
Educação não formal
Implementação
Projeto de Ciências
Abstract in Portuguese
A sociedade globalizada interage com os produtos da ciência presentes nos recursos tecnológicos, na indústria, nos empreendimentos da engenharia, na educação entre tantos outros. No entanto, a população de modo geral não consegue identificar a presença da Ciência em seu cotidiano e tem dificuldades para entender os processos científicos. Esse fato é evidenciado em 2018 como o resultado do Programme for International Student Assessment (PISA), que demonstrou que o ensino da escola regular continua não alcançando resultados satisfatórios, e que no Brasil 55% dos estudantes permanecem abaixo do nível 2 em Ciências, patamar estabelecido como necessário para que os jovens possam exercer plenamente sua cidadania. Os Clubes de Ciências podem contribuir com a melhoria desse cenário, promovendo a Alfabetização Científica dos estudantes. Essa pesquisa visa investigar o processo de implementação de um Clube de Ciências piloto na Rede Pública de São José dos Campos e identificar as etapas e os atores deste processo, assim como o potencial desse espaço na promoção da Alfabetização Científica. Esta é uma pesquisa qualitativa do tipo pesquisa-ação que fez uso da análise do conteúdo para alcançar os objetivos propostos. A fundamentação teórica está organizada em três sessões, a saber: i) explicita o processo histórico do Clubes de Ciências; ii) explica a natureza do Clube de Ciências e as suas possíveis dimensões interativas; e iii) disserta sobre as concepções da Alfabetização Científica e apresenta indicadores para verificar seu desenvolvimento em espaços não formais. Os resultados permitiram criar uma nova proposta de implementação que foi organizada em quatro etapas, de tal sorte que em cada uma delas os atores foram apontados. Com a análise das atividades foi possível identificar que o Clube de Ciências apresenta potencialidades ligadas a todos os Indicadores de Alfabetização Científica. Conclui-se que o Clube de Ciências é um importante espaço para alfabetizar estudantes cientificamente contribuindo para que compreendam os processos da Ciência e bem como reconheçam suas implicações na sociedade.
Title in English
Science Clubs implementation in Public Schools of São José dos Campos: Stages, Actors and Scientific Literacy
Keywords in English
Implementation
Non-formal Education
Science Club
Science Project
Scientific Literacy
Abstract in English
The globalized society interacts with the products of science present in technological resources, in industry, in engineering projects, in education, among many others. Nonetheless, the population, in general, is unable to identify the presence of Science in their daily lives and has difficulties understanding scientific processes. This fact is evidenced in 2018 as the result of the Program for International Student Assessment (PISA), which demonstrated that regular school education still does not achieve satisfactory results, and that, in Brazil, 55% of students remain below level 2 in Science, a level established as necessary so that young people can fully exercise their citizenship. Science Clubs can contribute to improving this scenario by promoting students' Scientific Literacy. This research aims to investigate the process of implementing a pilot Science Club in the Public Education Network of São José dos Campos and to identify the stages and agents of this process, as well as the potential of this space in the promotion of Scientific Literacy. This is a qualitative research of the research-action type that made use of content analysis to achieve the proposed objectives. The theoretical foundation is organized in three sessions, namely: i) highlights the historical process of the Science Club; ii) explains the nature of the Science Club and its possible interactive dimensions, and iii) discusses the concepts of Scientific Literacy and presents indicators to verify its development in non-formal spaces. The results allowed the creation of a new implementation proposal that was organized in four stages, in such a way that in each one of them the agents were pointed out. With the analysis of the activities, it was possible to identify that the Science Club has potentialities linked to all Scientific Literacy Indicators. It is concluded that the Science Club is an important space to scientifically instruct students, contributing so that they understand the processes of Science and recognize their implications for society.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
PED21006_C.pdf (4.17 Mbytes)
Publishing Date
2022-04-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.